• images/slider10/13LOGO2022NaamLogofw.png

Ermelo
Plaats: CP De Voortse Akker

Datum: 15/05/2022 t/m 18/05/2022

Aangelokt door de goede weersverwachting besloten we nog een paar dagen met de camper op stap te gaan. Door het bezoek aan het Dolfinarium werd onze aandacht gevestigd op het gebied rond Harderwijk. De zoektocht op Campercontact levert een simpele camperplaats op in Ermelo, de Voortse Akker.

Ermelo01Zondagmorgen rond elf uur vertrekken we richting Ermelo. Omdat het nog geen honderd kilometer rijden is, komen we rond twaalf uur aan op de CP de Voortse Akker in Ermelo.De CP is een groot grasveld met plaats voor 26 camper langs de kanten die duidelijk zijn aangegeven.Als het druk is kunnen er midden op het terrein ook nog campers staan.Bij de ingang zijn een loosplaats voor grijs water en een loosplaats voor het chemisch toilet en een water tapplaats. Op het terrein is een informatie huisje met mogelijkheid voor het opladen van e-bike accu's.
We betalen € 10 euro per nacht incl alle voorzieningen.
De ontvangst door de eigenaar is allervriendelijkst en we staan in no-time op een ruime plaats.
Van het verkeerslawaai van de nabij gelegen A28 is op de CP niets te horen.

We zijn mooi op tijd zodat we besluiten een keus te maken uit de diverse fietroutes die in het informatiehuisje liggen.
We besluiten een trip te maken in het gebied ten zuiden van Ermelo.
De route loopt van Ermelo via Putten naar het zuiden om met een wijde boog via Garderen terug te gaan naar Ermelo.
De tocht voert hoofdzakelijk door het bos een over de heide door een afwisslelend landschap, Het is een kooppunten route zodat we hoofdzakeleijk over fiets- en bospaden rijden.

Om vijf uur zijn we terug bij de camper waar we na ons tripje van 45 kilometer eerst lekker gaan zitten met kop koffie.
De avond zitten we lekker in de camper want de avonden in mei zijn nog redelijk fris.

16-05-2022
De verwachtingen voor vandaag zijn niet zo gunstig en voor het Oosten van het land is zelfs code geel gegeven, maar daar is 's morgens nog niets van te merken. Voorlopig is het nog stralend weer,
Na het ontbijt en het douchen is het zonnetje verdwenen en zien we tot onze verbazing dat er regendruppels op het dakluik verschijnen.
Gelukkig is het maar een klein buitje.
Ermelo02We willen vandaag een rondje richting Nunspeet fietsen. Ook deze route is afkomstig van de CP.
Rond elf uur vertrekken we richting Ermelo. Na een bezoek aan de bakker gaan we verder naar het Noord-Oosten door een afwisselend landschap van bos en hei.
Bij Nunspeet kruisen we de A28. We rijden verder door het gebied langs de Randmeren richting Harderwijk. Dit is een cultuur landschap met meer weilanden en akkers,
Onderweg wordt het steeds bewolkter en beloofd regenradar een flinke regenbui.
We besluiten gewoon door te rijden. Als we in de buurt van Harderwijk komen hebben we afgezien van een paar druppels nog geen regen gezien zodat we eerst Harderwijk in rijden om een paar boodschappen te doen.
Op weg van Harderwijk naar de CP wordt het weer helder en is code geel zonder een drup regen aan ons voorbij gegaan.
Als we op de CP aankomen hebben we een tripje van 47 kilometer gefietst,
Na een kop koffie lopen we nog even naar Kampeerwereld Hendriks, een hele grote winkel kampeerspullen dicht bij de CP

Gelukkig klopt de weersverwachting niet helemaal en blijft het onweer en de zware regen uit. Maar de warmte is ook weg zodat we de avond lekker in de camper zitten.

17-05-2022
Ermelo03Vandaag gaan we eens geen grote fietstrip maken maar gaan we Harderwijk bezoeken.
Als eerst gaan we naar het museum Marius van Dokkum. We hebben op het internet al een paar schilderijen van hem gezien en zijn benieuwd naar meer.
Na een expositie in het Stadsmuseum van Harderwijk heeft hij nu een eigen museum. Het museum bevindt zich in een van de mooiste panden van Harderwijk, de voormalige Snijkamer van de Universiteit van Harderwijk.
Veel van Van Dokkums schilderijen bevatten milde maatschappijkritiek. Maar van cynisme is Marius van Dokkum wars, hij wil het publiek wel een (lach)spiegel voorhouden.
Dankzij de beschikbare gratis audiotour kregen we een door de schilder zelf ingesproken toelichting. De grootste verrassing was de aanwezigheid van Marius van Dokkum die één dag in de week in het museum werkt aan een schilderij.

Hierna gaan we naar het Stadsmuseum van Harderwijk.
Stadsmuseum Harderwijk presenteert de nieuwe vaste tentoonstelling van de stadsgeschiedenis: Pension Harderwijk met kamers vol verhalen. In Pension Harderwijk verblijven gasten die elk een bijzondere periode uit de stadsgeschiedenis representeren. Door hun ogen kijkt de museumbezoeker naar het kleurrijke verleden van Harderwijk.
Dankzij de gratis audiotour geeft "Pension Harderwijk" een duidelijk beeld van de geschiedenis van Harderwijk op een hele bijzondere manier verteld.
De tijdelijke tentoonstelling sprak ons niet zo aan.

Als laatste bezoeken we de Grote Kerk.
Deze uit de 14e eeuw stammende kerk was een grote kerk met een toren die de hoogste van Gelderland was.
Helaas is de Grote Kerk is niet zo groot meer want toen in 1797 door gebrek aan onderhoud de toren instorte werd ook een groot deel van de kerk verwoest
Het resterende deel werd afgesloten met een nieuwe gevel in de sobere Lodewijk XVI stijl.
Bij de laatste restauratie zijn de originele schilderingen van voor de Reformatie onder ettelijke lagen witkalk weer tevoorschijn gehaald.
Dankzij de ook hier aanwezige gratis audiotour kregen we veel informatie over het gebouw en de schilderingen.

Door de goede presentatie met overal een goede gratis audiotour en goede begeleiding heeft ons bezoek veel langer geduurd als we verwacht hadden. Als we terug komen op de CP kunnen we nog net een uurtje van de zon genieten.

18-05-2022

Het is stralend weer zodat we voor ons vertrek nog even lekker buiten koffiedrinken.
Rond elf uur vertrekken we en rijden in een uurtje naar De Krim.
Van deze trip hebben we het idee dat we in een paar dagen verschrikkelijk veel hebben gedaan en gezien en dat we nog lang niet uitgekeken zijn.
We komen hier nog eens terug, misschien wel naar dezelfde CP omdat dit soort "echte" camperplaatsen ons wel bevalt.