• images/slider9/13LOGO2021NaamLogofw.png

Wouw
Plaats: Camperplaats Het Beekdal in Wouw

Datum: 28/07/2021 t/m 01/08/2021

Onze vorige trip naar Noord Brabant was de aanleiding om voor deze trip weer een stukje Noord Brabant te kiezen wat tot nu toe aan onze aandacht is ontsnapt. Het westelijke deel van de provincie hadden we nog nooit bezocht zodat dit ons doel werd.

We vinden een nieuwe CP in Wouw, een plaatsje tussen Roosendaal en Bergen op Zoom, die er veel belovend uit ziet.
Woensdagmorgen hebben we op tijd de camper ingepakt. We zijn zo vroeg omdat we nog moeten wachten op een monteur van Enexis die onze recent geplaatste "slimme meter" moet controleren.
Om half negen is de monteur vertrokken zodat we om negen uur de camper starten.

Wouw01Zonder problemen rijden we via Zwolle, Utrecht, Gorichem en Roosendaal naar Wouw waar we om twaalf uur aankomen.
De CP het Beekdal ligt aan de rand van Wouw.
De CP is sinds het voorjaar van 2021 open en biedt plaats aan 15 campers van max. 8 m. lengte op een goed verzorgde grasondergrond.
Bij de ingang is een voorziening voor het lozen van grijs- en zwart water en voor het tanken van water.
In de infokiosk is informtie over de omgeving te vinden.
Voorlopig is er alleen stroom op vier plaatsen omdat het wachten is op een zwaardere voedingkabel. Ten tijde van ons bezoek werd hier aan gewerkt zodat over enkele weken op alle plaatsen stroom beschikbaar is.
We betalen € 10 per nacht incl. alle voorzieningen + € 3,50 voor stroom.
Voor een CP is de wifi met een gemeten snelheid van 150 Mbps een ongekende luxe.

We zijn lekker op tijd zodat we 's middags een geocachingtrail in Wouw gaan opzoeken, een fantastische manier om een plaats te leren kennen.
Wouw is een leuk plaatsje met de normale voorzieningen die op loopafstand van de CP liggen.
Als we eind van de middag weer terug zijn bij de camper komt de eigenaar van de CP langs die ons enthousiast verteld over de CP en de omgeving.

Donderdagmorgen is het ondanks de slechte voorspellingen nog mooi weer. Redelijk veel zon en gelukkig niet zoveel wind.
Na het ontbijt zien we een paar buien aankomen zodat we eerst gaan koffiedrinken en pas tegen twaalf uur op de fiets stappen richting Bergen op Zoom.
Wouw02Het is maar tien kilometer fietsen zodat we voor één uur in Bergen op Zoom staan. We stallen de fietsen aan de rand van het centrum en lopen naar de Grote Markt.
Ons eerste bezoek geldt de St. Gertrudiskerk.
Van de kerk valt vooral de toren op Deze stamt uit 1370 en wordt in de volksmond de Peperbus genoemd. Binnen in de kerk is aan het interieur duidelijk te zien dat kerk en toren veel hebben meegemaakt.
We krijgen door de zeer enthousiaste vrijwilligsters een heel duidelijk beeld van de historie van deze kerk die dankzij de diverse renovaties een mooi monument is geworden van de turbulente historie van Bergen op Zoom.
Vervolgens bezoeken we het Markiezenhof.
Het Markiezenhof is een laatgotisch stadspaleis in de stad Bergen op Zoom. Het was de residentie van de heren en later de markiezen van Bergen op Zoom.
Dit paleis werd aan het einde van de 15e eeuw (1485) gebouwd onder leiding van de Mechelse bouwmeesters Antoon I Keldermans en Rombout II Keldermans.
Toen er in 1795 een einde kwam aan het markiezaat Bergen op Zoom, legde het Franse leger beslag op het Markiezenhof en werd het paleis gebruikt als militair hospitaal. Vanaf 1815 werd het Markiezenhof een kazerne.
In het Markiezenhof is de ontwikkeling van Bergen op Zoom mooi te zien. Van belangrijke handelsstad aan de Schelde tot een sterke garnizoensstad, die tijdens de tachtigjarige oorlog een onneembare vesting bleek te zijn.
Na het verlaten van de Markiezenhof gaan we naar het oude stadhuis.
Het oude stadhuis bestaat uit drie verschillende middeleeuwse panden ‘Den Oliphant’, ‘het Schepenhuijs’ en ‘Den Leeuwenborch’ die samengevoegd zijn tot het oude Stadhuis van Bergen op Zoom. Het gebouw herbergt de geschiedenis van de rechtspraak, de handel en de politiek zoals deze ooit in de stad is gevoerd en bedreven.
Omdat het oude stadhuis alleen toegankelijk onder begeleiding van een gids krijgen we een goed beeld van de historie van de drie panden.
Door de enthousiaste vrijwilligers in de drie bezochte musea zijn we de hele middag geboeid door de geschiedenis.
Bergen op Zoom is nu nog een gezellige, levendige stad die echt de moeite waard is om te bezoeken.
Het is half zes als we terugkeren op de CP.

Vrijdagmorgen is het gelukkig nog mooi weer en spreekt de weersverwachting van buien in de middag,
We willen vandaag Roosendaal bekijken en vertrekken rond half elf. Via een paar knooppunten rijden we naar Roosendaal waar we rond elf uur aankomen.
We zetten onze fietsen neer bij de St Jan en lopen eerst naar het Tongerlohuys. We zien dat dit museum pas om half twee zijn deuren opent zodat we eerst het centrum gaan verkennen.
We maken een rondje door de Molenstr en dan via de Boulevard terug naar de markt.
Op de markt zien we dat de terrassen open zijn en besluiten eerst een broodje te eten.
Het valt ons op dat van vakantiedrukte helemaal nog geen sprake is.
Na het eten steken we het spoor over om de
Onze-Lieve-Vrouw van Altijddurende Bijstandkerk te bewonderen. Het is een indrukwekkende naam voor een indrukwekkend kerkelijk complex.
De kerk was vroeger onderdeel van een Redemptoristenklooster. Toen het klooster werd verlaten is de kerk een parochiekerk geworden en het klooster een parochiecentrum.
Wouw03We lopen terug naar de markt die we oversteken naar het Tongerlohuys. Dit museum dat gevestigd is in een voormalig refugium van de Abdij van Tongerlo vertelt de geschiedenis van Roosendaal in al zijn facetten.
De plaats Roosendaal was in de late Middeleeuwen afhankelijk van de turfhandel en werd in zijn ontwikkeling geremd door het ontbreken van verdedigingswerken.
Roosendaal kende een bloeiperiode met opkomst van de stoomtrein. Het werd een knooppunt in de spoorwegverbinding met Belgie, waardoor veel fabrieken zich in Roosendaal vestigden.
Helaas voor Roosendaal verdween met de opkomst van het wegvervoer en de komst van eerst de EEG en later de Europese Unie de vroegere voordelen zodat veel fabrieken verdwenen.
Tijdens ons bezoek vinden we dan ook dat Roosendaal in tegenstelling tot Bergen op Zoom een beetje verpauperd overkomt.
Door het enthousiame van de vrijwilligsters van het Tongerlohuys vertrekken we pas na vier uur uit Roosendaal.
Op terugweg naar Wouw wordt het steeds donkerder. Ondanks de toenemende wind komen we net voor de bui weer terug op de CP.
De avond zitten we lekker in de camper terwijl wind en buien toenemen.

Zaterdag is het weer helaas overeenkomstig de weersverwachting, buien en veel wind.
In de loop van de morgen wordt het weer iets beter zodat we 's middags nog een bezoek kunnen brengen aan het fort De Roovere.
Wouw04Dit fort bij Bergen op Zoom is een van de grootste forten van de West Brabantse waterlinie. Het is in 2010 helemaal opgeknapt.
Tijdens deze opknapbeurt is een kunstwerk toegevoegd wat wereldberoemd is, de Mozesbrug. Je loopt via de Mozesbrug diep door het water, maar je voeten blijven droog! Deze 'loopgraafbrug' is een modern kunstwerk dat belangrijke architectuur- en bouwprijzen won.
Tijdens ons bezoek trekken diverse buien over zodat we ons bezoek niet te lang maken en vlot weer terug gaan naar de CP.

Als we zondagmorgen opstaan geldt een code geel voor het hele land. Gelukkig is het in Wouw nog redelijk weer zodat we op ons gemak kunnen ontbijten en opruimen.
Als we om half elf klaar zijn voor vertrek begint het te regenen.
We volgen eerst de A58 naar Bosschenhoofd waar we met korting bij een Tamoil tankstation de dieseltank weer vol gooien
We vervolgen onze weg en rijden via de A58, de A16, de A59 en de A27 naar Utrecht. Hier gaan we de A28 op die we pas verlaten bij De Lichtmis. We gaan verder op de N377 die we volgen tot we weer thuis zijn. Om half twee staan we op onze oprit.
De hele terugweg hebben we op de rand van de voorspelde onweersbuien gereden zodat we voldoende regen hebben gezien.

We hebben een paar heerlijke dagen gehad.
Een camperplaats die in onze ogen een echte camperplaats is en een omgeving waar we nog lang niet uitgekeken zijn.