• images/slider9/13LOGO2021NaamLogofw.png
Noord Groningen
Plaats:
Camperplaats Oal Dyck in Uithuizen en camperplek Duurswoldje in Slochteren.
Datum: 11/06/2021 t/m 16/06/2021

Tijdens het zoeken op CC kwamen we in Noord Groningen een relatief nieuwe camperplaats tegen in Uithuizen nl camperplaats Oal Dyck.
Omdat een bezoek aan de Eemshaven al langer op ons lijstje staat en de CP maar op een uurtje fietsen van de Eemshaven ligt werd een bezoekje snel gepland.

NGroningen02Vrijdagmorgen vertrekken we om half twaalf richting Uithuizen. I.v.m. de werkzaamheden aan de de rondweg rond Groningen rijden we via N34 naar Gieten waar we N33 nemen die rechtstreeks naar Noord Groningen gaat. Een beetje meer kilometers maar lekker rustig doorrijden.
Om half twee komen we aan bij CP Oal Dyck.
Het is een geheel verharde CP (grasstenen) aan de Oude Dijk met alle basisvoorzieningen voor campers.
In totaal kunnen 6 campers een plaatsje vinden.
Wij betalen voor een overnachting € 10 + € 2 voor stroom.
We worden vriendelijk ontvangen en staan binnen 10 min op een mooi plaatsje in de hoek.

Nadat we hebben gegeten besluiten we eerst eens Uithuizen te verkennen.
Uithuizen is de hoofdplaats van de gemeente Het Hogeland. De naam Uithuizen betekent huizen uit de wierde, dat wil zeggen de eerste huizen die niet op, maar naast de wierde Brunwerd zijn gebouwd. Brunwerd kreeg hierdoor de naam Oldorp (het oude dorp). De kern van Uithuizen bestaat uit een langgerekte wierde die vanouds Oprijp werd genoemd. Van de oorspronkelijke  Middeleeuwse steenhuizen is er één bewaard gebleven: de Menkemaborg.
Uithuizen was economisch uitsluitend afhankelijk van de landbouw en dus van de grote boeren in de omgeving. De gigantisch grote boerderijen getuigen nu nog van deze vergane glorie.
Hierdoor is Uithuizen net als veel andere dorpen in het noorden van Nederland een beetje een saai dorp zonder een mooi centrum of karakteristieke gebouwen.

We rijden na ons bezoek aan Uithuizen nog even door de omgeving en bewonderen de kastelen van boerderijen.
We merken goed dat we hier dicht bij de Waddenzee zijn. Het waait er net iets harder en de temperatuur is er net een paar graden lager.
NGroningen03We rijden via Usquert naar Noordpolderzijl. Dit buurtschap heeft de kleinste zeehaven van Nederland, een klein buitendijks haventje wat rechtstreeks verbonden is met de Waddenzee.
Na een kop koffie gaan we verder en rijden langs de zeedijk tot we ter hoogte van Uithuizen zijn en rijden dan richting CP.
Door de redelijk harde wind zitten we niet meer buiten.

Zaterdagmorgen is het lekker fietsweer, iets minder wind, een redelijke temperatuur en redelijk zonnig.
Vandaag gaan we op familiebezoek in Baflo.
Redelijk op tijd rijden we via Usquert en Warffum naar Baflo. Dankzij de fietsknooppunten hebben we een mooie route langs hoofdzakelijk fietspaden.
Nadat we alle bijgekletst hebben besluiten we gezamelijk het openluchtmuseum Het Hoogeland in Warffum te bezoeken.
Na een kort fietstochtje komen we om half drie bij het museum aan.
Het tot museumt is gelegen op het hoogste punt van de wierde in het centrum van het dorp Warffum. Op dit terrein bevonden zich in 1959 tien woningen, twee schoolgebouwen en een stal. De meeste gebouwen van het openluchtmuseum staan op de plaats waar ze altijd hebben gestaan. Aangevuld met enkele panden uit de regio geven ze een authentiek en fascinerend beeld van het dagelijks leven rond 1900.
Na ons museumbezoek nemen we afscheid van de familie en rijden terug naar de CP.
Door de aanhoudende oostenwind blijft het relatief koud zodat we de rest van de dag lekker binnen zitten.

NGroningen04Zondag ziet het er vriendelijk uit. Minder wind, zonnetje en iets hogere temperatuur, kortom lekker fietsweer.
We drinken nog even koffie in de camper en pakken dan de fiets en rijden eerst richting Waddenzee.
Als we via de dijk richting Eemshaven komen we eerst langs een groot binnendijks vogelreservaat. Op diverse plaatsen zijn kijkpunten ingericht waar schermen staan om de vogels te bekijken.
Tot onze verbazing ligt er midden in dit gebied een grote gasontvangstplant van NoordGasTransport. Hiet komt de 470 km lange NGT leiding binnen. Op deze installatie wordt dagelijks 42 miljoen Nm3 gas behandeld van diverse gasvelden op de Noordzee. Zo te zien heeft dit op de vogels helemaal geen invloed.
Ons volgende punt op de route is de Noordkaap. Dit is het meest noordelijke plekje vasteland van Nederland.
We rijden door naar de Eemshaven waar vooral de activiteiten m.b.t. windenergie opvallen. Naast een groot aantal normale windmolens zijn er ook diverse testopstellingen voor windmolens. Behalve de veerdienst naar Borkum zijn er verder weinig activiteiten zodat we eerst maar even lekker gaan eten bij restaurant Diekgat.
Via Roodeschool en Uithuizemeeden rijden we terug naar de CP.

Maandag is het stralend weer, lekker zonnetje en redelijk warm. We hebben voor ons idee voldoende gezien van Uithuizen en willen vandaag een ander plaatsje zoeken.
Rond tien uur vertrekken we met de bestemming CP Duurswoldje in Slochteren. Deze CP zijn we al vaker geweest. Het ligt voor ons ideaal voor bezoek aan vrienden in Schildwolde en het is een heerlijk knusse CP zonder toeters en bellen.
NGroningen06Rond kwart voor elf komen we aan in Duurswoldje waar we tot onze verbazing de enigste camper zijn. Hier blijkt dat de huidige camperaar een CP zonder douche/toilet mijdt. Voor ons zijn dit de ideale CP's.
Duurswoldje is een CP op het terrein van de familie Kettler.
De ondergrond is gras en er is plaats voor 6 campers van max. 7,5 m.
Er zijn voldoende stroomaansluitingen en bij de ingang zijn loospunten voor toilet en grijs-water en kan water getankt worden
Wij betalen € 8,00 per nacht incl. alle voorzieningen en wifi.

We zijn lekker op tijd en het is stralend weer zodat we besluiten 't Roegwold te bezoeken.
't Roegwold is een gebied met oude natuur én steeds meer nieuwe natuur. Landbouwgronden tussen de al bestaande natuurgebieden worden hier heringericht.
Het ligt ten NO van Schildwolde en is nog steeds in ontwikkeling.
In de Westerpolder heeft de eentonige grasmat al plaatsgemaakt voor een ruige bodem en in Ae’s Woudbloem is een gevarieerd landschap ontstaan met gras en struwelen, lage plassen en hoger gelegen zandkoppen.
Het is heerlijk fietsen door dit gebied.

's Avonds fietsen we naar Schildwolde om goede vrienden te bezoeken. We zien elkaar niet zo vaak maar het is altijd leuk om hier op bezoek te gaan.
Als we terugrijden naar de CP is het te merken dat we dicht bij de langste dag zitten want dank zij de heldere hemel is nog niet erg donker.

Dinsdag worden we wakker met een lekker zonnetje.
We ontbijten op ons gemak en gaan eerst even naar de supermarkt.
NGroningen05Na de koffie stappen we op de fiets voor een rondje Schildmeer. We rijden via 't Roegwold naar Overschild. Via het fietspad langs het Eemskanaal rijden we naar de Groevesluis. Na de sluis verlaten we het Eemskanaal en gaan richting Steendam.
Langs het Schildmeer rijden we naar Siddeburen om vervolgens via Hellum en Schildwolde terug te rijden naar de CP.
Het is 's avonds nog zo lekker dat we de dag besluiten met een wandeling langs de baggerputten in Duurswold. Dit is een natuurgebied wat ontstaan is door turfwinning. Bij het baggeren van de truf ontstonden baggerputten, ook wel petgaten genoemd, die vol water liepen. Rond de putten ging riet groeien en ontstonden moerasbossen en graslanden.

Woensdag is het vroeg warm zodat we na het ontbijt besluiten op tijd te vertrekken en thuis koffie te drinken zodat we rond elf uur thuis zijn.
We hebben tijdens deze vijf dagen twee soorten Groningen bezocht.
De eerste dagen hebben we het meest noordelijke deel van Groningen bezocht. Dit landschap is grotendeels ontstaan rond 1900 door inpoldering. Hierdoor is een strak landschap ontstaan wat gedomineerd wordt door grote agrarische bedrijven. Op zich leuk om eens te bezoeken, maar wel een gebied waar je snel uitgekeken bent.
De laatste dagen hebben we het gebied rond Schildwolde bezocht wat hemelsbreed maar 25 km zuidelijker ligt. Doordat dit gebied een veel langere historie heeft is er veel meer variatie.