• images/slider9/13LOGO2021NaamLogofw.png

Berlicum
Plaats: Camperplaats Berlicum

Datum: 19/07/2021 t/m 23/07/2021

Op zoek naar plekken in Nederland die we nog nooit bezocht hebben kwam deze keer 's Hertogenbosch aan de beurt.
Het ligt wel aan de Maas, maar gelukkig redelijk ver stroomafwaarts zodat we met het hoogwater geen problemen verwachten.

Op zoek naar een CP vinden we CP Berlicum in, jawel, Berlicum. Als rasechte noorderling klapper je eerst even met je oren bij de naam Berlicum, maar dan blijkt dat Berlicum in Noord-Brabant ligt en Berlikum in Friesland.
Voor de zekerheid reserveren we een plaatsje.

Berlicum01Als we maandagmorgen aan het ontbijt zitten horen we dat er twee ongelukken gebeurd zijn op de route die we willen volgen. We hebben geen haast en als we rond half elf klaar zijn voor vertrek is er van files geen sprake meer.
Zonder problemen rijden we via Apeldoorn, Arnhem en Oss richting Berlicum waar we om één uur arriveren.
CP Berlicum is een CP bij een particulier.
Op een groot grasveld achter zijn huis is plaats voor tien campers. Bij de inrit is een loos- en watertapplaats.
Op het grasveld zijn voldoende stroomaansluitingen.
Een CP zoals je verwacht, zonder toeters en bellen. We betalen per nacht € 12,00 + € 2,00 voor stroom.

We zijn lekker vroeg zodat we 's middags nog even via Rosmalen naar de Maas rijden. Het water staat zo hoog dat de uiterwaarden helemaal onder water staan. Een vreemd gezicht, bomen in volle bladertooi midden in het water.
We volgen de Maas een stukje stoomopwaarts en rijden vervolgens met een omweg terug naar de CP.
's Avonds kunnen we nog redelijk lang buiten zitten.

Dinsdagmorgen is het stralend weer. Zon en bijna geen wind.
We besluiten vandaag 's Hertogenbosch te bezoeken.
Na ongeveer tien kilometer fietsen staan we naast de St.Janskathedraal. Een imposante kerk die we uiteraard gaan bekijken. Van binnen ziet de kerk er net zo imposant uit als van buiten.
We gebruiken op een terras bij de kerk een cappucino en gaan vervolgens naar het Noord Brabant Museum.
Dankzij onze Museumkaart en de recente versoepeling van de regels kunnen we zo het museum binnen.
Dit museum valt ons wat tegen. Dit museum heeft uitsluitend tentoonstellingen en op het moment van ons bezoek ligt het zwaartepunt op een tentoonstelling van Dali en één van Vincent van Gogh.
Voor de liefhebber ongetwijfeld leuk, maar wij zijn snel uitgekeken.
Buiten op terras bij het museum eten we een broodje.
Berlicum03We lopen vervolgens terug naar de St.Jan en ontdekken dan het museum Slager.
Museum Slager is een kunstmuseum, gewijd aan acht Bossche schilders uit drie generaties van één familie, de familie Slager. Zowel kleinschaligheid van het museum en de tentoongestelde schilderijen spreken ons erg aan. Een complete verrassing midden in 's Hertogenbosch.
We verlaten de stad aan de zuidkant en zijn tot onze verrassing na 500 m midden in de natuur.
We rijden met een grote boog via Sint Michielsgestel terug naar de CP.
Het was een warme dag en we kunnen bij de camper nog lang buiten zitten.

Woensdag begint de dag alweer mooi.
We besluiten vandaag de oude vestingstad Heusden te bezoeken.
We rijden via Rosmalen en Empel naar de Maas.
We rijden langs de Maas en volgen deze zodat we uiteindelijk in Heusden komen.
Heusden was onderdeel van de Zuidwaterlinie en speelde tijdens de Tachtigjarige Oorlog een belangrijke rol als bruggenhoofd voor de Staatsen.
Het is gerestaureerd zoals de vestingwerken erbij lagen volgens de kaart van Joan Blaeu uit 1646, overeenkomstig het ontwerp van Jacob Kemp, inclusief de soms onhandige indelingen. Heusden heeft - na de restauratie van 1978 - negen bastions, zes ravelijnen, een beschermend eilandje en een natte gracht. Op enkele bastions staan standerdmolens en torens.
Het is leuk hier eens rond te dwalen.
Na ons bezoek verlaten we Heusden  en rijden via Vlijmen en dwars door 's Hertogenbosch terug naar de CP.
Het was een warme dag en we kunnen ook nu weer lang buiten zitten.

Berlicum04Donderdag is alweer een mooie dag.
Voor vandaag hebben we een knooppunten route uitgezet ten zuiden van 's Hertogenbosch.
Als we een route plannen doen we dit meestal via knooppunten. We hebben ondervonden dat een route via knooppunten altijd langs mooie paden en fietspaden gaat.
We maken de route met "Fietsroutenetwerk Nederland" en exporteren deze dan als toute naar onze Garmin GPSmap 62S maar schrijven ook alle routepunten op. Tijdens het fietsen volgen we de routebordjes en gebruiken de Garmin alleen als we eens van de route afwijken voor iets bijzonders en weer terug willen naar de route. De Garmin gebruikt alleen de fietsknooppunten als route punten en bedenkt zelf de route, meestal met een slechter resultaat als de originele knooppunten route.
We fietsen eerst naar Berlicum voor inkopen en rijden vervolgens naar Heeswijk-Dinter.
Onderweg komen we langs kasteel Heeswijk die we met een bezoek vereren.
Het Kasteel van Brabant ligt al bijna duizend jaar prominent in het beekdal van de Aa nabij Den Bosch als indrukwekkend middelpunt van Landgoed Heeswijk. Vanaf hier bestuurden de heren van Heeswijk-Dinther hun domein. Kasteel Heeswijk kent een lange geschiedenis en was door zijn strategische ligging en rijke bezittingen een belangrijke plek in de regio.
Het kasteel is nu ondergebracht in een stichting waardoor een perfect gerestaureerd kasteel nu echt een bezoek waard is.
We vervolgen ons rondje een rijden via Loosbroek en Vinkel weer terug naar de CP.
Net als de voorgaande dagen kunnen we nu ook weer lang buiten zitten.

Vrijdag morgen is het ook weer mooi zonnig weer maar zien we de eerste wolken al die een weersverandering aankondigen.
Na het ontbijt ruimen we op en vertrekken rond tien uur.
Na een relatief rustige rit zijn we om half één thuis.
We hebben deze paar dagen heel veel gezien. We hebben 150 km gefietst in een gebied wat de moeite waard is.
We komen hier nog wel eens terug, ook omdat de CP er één is zoals een CP moet zijn. Alleen de nodige voorzienigen en verder geen toeters en bellen.