• images/slider9/13LOGO2021NaamLogofw.png

Plaats:
Camperplaats Prinses Margrietkanaal
Datum: 28/05/2021 t/m 02/06/2021

Met een paar mooie dagen in het vooruitzicht was onze bedoeling een keer Zuid-Holland te bezoeken. We zochten een plaatsje op fietsafstand van het strand en toen hadden we een probleem. Alle plaatsen die ons wel wat leken waren allemaal vol.
Als alternatief hebben we toen maar een CP opgezocht in Friesland.
In Friesland leek de CP Prinses Margrietkanaal in Bergum wel een mooie optie. Een telefoontje leerde ons dat er niet werd gereserveerd maar dat de drukte wel meeviel.

Nadat we aan onze sociale verplichting hadden voldaan vertrekken we vrijdag halftwaalf richting Frieland.
Rond half één rijden we Bergum binnen waar de CP al snel wordt gevonden.

Bergum01De CP ligt achter het bedrijf van fam. Djurrema aan het Prinses Margrietkanaal.
Het biedt op een grasondergrond plaats aan 25 camper met een maximum lengte van 10 m.
Er is een voorziening voor het lozen van grijs water en het toilet. Water kost €1 voor 80 ltr. of € 0,10 voor 10 ltr.
Op het terrein zijn voldoende stroom aansluitingen.
Wij betaalden € 11,50 per dag  + € 2,00 voor stroom. De eigenaresse kwam iedere avond langs het geld en een gezellig praatje.

Wij hadden geluk dat het nog rustig was zodat we  een mooi plaatsje hadden met uitzicht op het kanaal. Het Prinses Margrietkanaal is de hoofdverbinding tussen Groningen en het IJsselmeer zodat er veel te zien is, variërend van een klein sloepje tot een 3000 ton containerschip.

's Middags lopen we het centrum van Bergum door. Het is geen echt centrum, maar meer een lange winkelstraat waar in het midden een modern winkelcentrum tegen aan is gebouwd.
Tijdens onze wandeling zoeken we nog een paar caches op en genieten we van een ijsje.
Terug op de CP gaan we lekker naar binnen want het warme weer is nog onderweg en wordt voorafgegaan door een koude NO wind.

Als we zaterdagmorgen opstaan is het bewolkt en maar tien graden. We doen dan ook lekker lang over ons ontbijt.
Omdat het zonnetje nog op zich laat wachten gaan we eerst naar de bakker, vers brood en een paar puddingbroodjes kopen. De laatste verorberen we bij de koffie.
Tegen twaalf uur begint het weer er iets vriendelijker uit te zien zodat we onze geplande fietstocht gaan maken.
We hebben m.b.v. fietsknooppunten een route uitgezet rond het Bergumermeer.
We hebben de ervaring dat fietsen via knooppunten wel de mooiste routes oplevert.
Bergum02We rijden langs de Bergumermeer-centrale, Jistrum, Eastermar en Sumar weer naar Bergum. Het is nog steeds NO wind zodat we het eerste deel tegen de wind in gaan.
Onderweg komt er steeds vaker zon zodat het al best lekker fietsweer is.
Als we terugkomen bij de camper kunnen we al lekker buiten zitten, bootjes kijken op het PM.
Tegen de avond koelt het snel af zodat we het grootste deel van de avond binnen zitten.

De zondagmorgen begint met tien graden en dichte mist. Geen reden dus om haast te maken.
Als we het ontbijt en het douchen om half elf achter de rug hebben begint het zonnetje de mist al te verdrijven zodat de temperatuur snel stijgt en we buiten kunnen zitten koffiedrinken.
Vandaag willen we naar Eernewoude, in onze bootjestijd de thuishaven van ons schip.
Rond twaalf uur vertrekken we en rijden via Garijp naar Eernewoude.
Als we Eernewoude binnenrijden is al te zien dat het eerste mooie weekend van dit jaar begonnen is. Zowel op de wegen en de waterwegen is het file varen/rijden. Langs alle wegen staan auto's en de 1,5 m regel is even vergeten.
Onder het genot van een ijsje bekijken we de drukte in het centrum.
We vervolgen onze weg en rijden over het fietspad langs de Lange Sloot naar het PM. Hier volgen we het fietspad langs het PM  richting Suwald waar we met de zonnepont Schalkediep het PM oversteken.
Ondanks het mooie weer zakt de temperatuur door de aantrekkende NO wind zodat een jas geen overbodige luxe is.
Langs de Wijde Ee rijden we vervolgens terug naar de CP.
Hier zien we ook het effect van het mooie weer, toen we vrijdag aankwamen waren we de derde camper. Nu staan er al 15 campers.
Bij de camper kunnen we uit de wind nog buiten zitten. Als de zon verdwijnt gaan we binnen zitten want de wind is echt nog niet aangenaam.

Maandag begint de dag met stralende zonneschijn en weinig wind, kortom fietsweer.
Voor vandaag hebben we een route uitgezet naar Kollum. Een plaats waar we  nog  nooit zijn geweest en die NO van Bergum ligt zodat we eerst tegen de wind in moeten.
We rijden een rondje via Kuikhorne, Zwaagwesteinde, Kollummerzwaag naar Kollum. Hiervandaan rijden we via Buitenpost, Twijzel en de Bergumermeer centrale weer terug naar De CP in Bergum.
Deze trip was 50 km fietsen door een heel rustig stukje Nederland met veel mooie fietspaden. Door het stralende weer was het helemaal lekker.
We zijn verrast door de vele fietspaden waar we langs zijn gekomen.
De rest van de middag zitten heerlijk bij de camper te genieten van de zon.
Dit is de eerste keer in 2021 dat we 's avonds buiten kunnen koffiedrinken.

Bergum03Dinsdag begint met mooi weer. vandaag willen we een fietstocht maken ten zuiden van het Bergumermeer. Het gebied tussen Bergum en Harkema is een beetje een vergeten gebied. Vlak na de tweede wereldoorlog werd zelfs gesproken van een onwenselijk geheel.
Volgens een artikel in Het Vrije Volk in 1949 was Harkema een dorp zonder bestaansmogelijkheden, waar 35 jaar eerder het 'kwade volk' (uitgestotenen van de samenleving) uit Friesland zich had verzameld en zo was uitgegroeid tot het 'ellendigste' van Friesland.
In de tweede helft van de twintigste eeuw heeft dit gebied zich ontwikkeld tot een modern gebied met veel nieuwe woningen.
Na de koffie rijden we eerst naar Eastermar, waar we voor het eerst weer op een terras kunnen genieten van een broodje.
We vervolgen onze tocht via Witveen en Boelenslaan naar Rottevalle. Vanaf Rottevalle volgen we een fietspad langs de Leien en komen uiteindelijk in Sumar terecht. We steken het PM over en rijden dan naar de CP.
Ook vandaag kunnen we weer heerlijk buiten zitten "bootjes kijken". Net als gisteren blijft het ook nu weer lang warm.

Woensdag begint ook weer met stralend weer.
Na het ontbijt ruimen we alles op omdat we vandaag weer naar huis gaan.
Na de koffie vertrekken we rond elf uur van de CP. Om twaalf uur staan we weer op de oprit van ons huis.
Dit was een heel rustige trip naar een gebied zonder veel bijzonderheden maar juist daarom zo lekker rustig.
We stonden op een "echte" camperplaats, geen douche, geen toilet, goede sanivoorzieningen en een heel vriendelijke eigenaresse.
We hebben in deze vier dagen 150 km gefietst in een mooi rustig gebied met veel verrassende landschappen.