• images/slider8/13LOGO2020NaamLogofw.png
Zwarte Haan
Plaats: CP Zwarte Haan

Datum: 15/06/2020 t/m 18/06/2020

ZwarteHaan01Een camperplaats die al lang op ons lijstje stond maar waar we om één of andere reden nooit aan toe waren gekomen ligt boven in Friesland in het buurtschap Zwarte Haan.
Nu we toch in Nederland moeten blijven een mooie reden om deze CP eens te bezoeken.
We vertrokken maandag redelijk op tijd. We hebben niet gereserveerd maar gaan er van uit dat er op maandag nog wel plaats is.
Via Hoogeveen, Beilen en Leeuwarden rijden we in anderhalf uur naar Zwarte Haan.
We hebben geluk. Er zijn nog vier plaatsen vrij, waarvan drie gereserveerd zijn.
Het is erg druk met campers. Het was ons onderweg al opgevallen dat er erg veel campers onderweg zijn.
Als we ons geïnstalleerd hebben komen er nog diverse campers, die duidelijk pech hebben.

CP Zwarte Haan biedt plaats aan 20 campers op verharde plaatsen. Tussen de plaatsen zijn ruime grasstroken.
Bij iedere plaats is een stroomaansluiting en vooraan een saniplaats met de gebruikelijke voorzieningen.
Wij betalen € 12,50 per nacht incl. sani, stroom en wifi. Als je achteraan staat, waar wij dus stonden, is de signaalsterkte van de wifi minimaal zodat onze Alpha Tube-U goede diensten bewijst.

De CP is eigendom van het nabij gelegen restaurant Zwarte Haan.
In de Corona periode kun je via whatsapp een maaltijd bestellen die dan keurig bij de camper wordt afgeleverd.

Het is de eerste dag nog lekker weer zodat we 's middags de fiets pakken en langs de waddenkust naar het westen fietsen. We volgen de dijk tot Westhoek en rijden dan over de Oudebildtdijk terug. Dit is de oude zeedijk en langs de dijk zijn op diverse plaatsen huisjes gebouwd waarvan de voorkant op de dijk uitkomt en de achterkant twee meter lager ligt. Deze huisje zijn in schril kontrast met de even verderop gelegen grote boerderijen.
Terug bij de camper kunnen we tot de zon achter de bomen verdwijnt buiten zitten. Daarna koelt het door de wind snel af.

Dinsdagmorgen ziet het er goed uit. Zonnetje en weinig wind, kortom ideaal fietsweer. Na ons ontbijt en ochtendritueel stappen we op de fiets.
Vandaag gaan we eerst naar het oosten. Via Oude Bildtzijl rijden we eerst naar Marrum.
We zien hier langs de oude zeedijk ook weer de kleine huisjes tegen de dijk en verderop de grote boerderijen.
Vanaf Marrum rijden we naar het zuidwesten richting Oude Syl. Aan het landschap is te zien dat we in een ouder gedeelte terechtkomen. Minder strak en wat meer afwisseling.
We vervolgen onze tocht naar St.Annaparochie waar we inkopen doen.
Vervolgens rijden we pal noord zodat we weer in Zwarte Haan terechtkomen.
Net als gisteren kunnen nu ook weer lekker in de zon zitten.

ZwarteHaan02Woensdagmorgen is het een beetje bewolkt en is het niet zo warm. Er is geen echte regendreiging zodat we om elf uur weer op de fiets zitten.
We rijden eerst via de Kouwe Faart en de Oudebildtdijk naar St.Jacobiparoche. Behalve een imposante kerk is er weinig te zien.
We rijden verder binnendoor via Firdgum naar Tzummarum.
Als we het knooppuntenbord bestuderen vallen er een paar regendruppels.
We gaan verder langs de Tzummarumervaart naar Boer. Van Boer gaan we naar Ried.
We bezoeken hier even de CP bij de jachthaven.
Tot onze verbazing staat hier slecht één camper terwijl alle CP's waar we langs zijn gekomen vol of bijna vol zijn.
We vervolgen onze tocht en rijden langs De Rie naar Berlikum.
Onderweg vallen er steeds vaker een paar regendruppels zodat we besluiten vanaf Berlikum pal noord te fietsen naar de CP.
Gelukkig blijft het dit laatste stukje droog omdat we nu tegen de wind in moeten fietsen.
Bij de camper zitten we uit de wind zodat het buiten nog best vol te houden is.
We hebben bij het restaurant een maaltijd besteld die netjes om zes uur bij de camper wordt afgeleverd, een perfecte service.

's Avonds lopen we nog even naar de dijk, nog even genieten van het uitzicht over het wad. In tegenstelling tot de rest van Nederland hebben we heel weinig regen gehad.

Donderdagmorgen is het bewolkt maar droog.
Na het ontbijt ruimen we alles op en vertrekken na de koffie om half elf richting huis.
Na een paar kilometer begint het te regenen. De hele weg naar huis hebben afwisselend regen en motregen die stopt als we thuis aankomen.