• images/slider7/13LOGO2019NaamLogofw.png

Denemarken
Plaats: Diverse CP's in Duitsland en Denemarken

Datum: 19/04/2019 t/m 01/05/2019

Denemarken04Ieder jaar gingen we met kinderen en kleinkinderen een week op vakantie.
Tot nu toe was dit meestal op een vakantiepark in Nederland, maar op advies van onze schoondochter werd het dit jaar een week in Denemarken.
Onze kleinkinderen worden groter zodat we steeds minder behoefte hebben aan de voorzieningen van een park zodat we iets verder konden kijken.
Het bleek dat vakantiehuizen voor 12 personen in Denemarken te kust en keur te vinden zijn met een uitrusting die in Nederland bijna niet te vinden is.
We huurden dus in Blåvand een 12 persoons vakantiehuis met inpandig zwembad en whirlpool.
Voor ons dus een reden om er een campertrip van te maken.

Op vrijdag 19 april vertrekken we richting Noord-Duitsland. We wilden de eerste dag op ons gemak richting Hamburg rijden om net voorbij Hamburg op een CP te overnachten.
Afgezien van langzaam rijdend verkeer in de buurt van Bremen gaat de reis onverwacht snel zodat we om twee uur al de Elbe-tunnel passeren. Net na de tunnel is het t.g.v. werkzaamheden nog even druk, maar we blijven rijden.
Net na Hamburg slaan we links af en nemen de A23. We rijden door tot we het Nord-Ostsee-Kanal kruisen en slaan dan af naar Quickborn. We gaan hier naar CP Am Helmschen-Bach. Deze CP is in een prive tuin.
Er is plaats voor 5 campers van max. 8 meter. Het zijn ruime plaatsen op een stevige grasondergrond.
We betaalden incl. stroom € 6,60 per nacht.

Denemarken02Zaterdag vertrekken we om 10 uur uit Quickborn.
Via de A23 en de B5 rijden we langs de kust naar het noorden en rijden bij Tønder Denemarken binnen.
In Denemarken volgen weg 11 tot Esbjerg waar we richting Blåvand rijden, een Deense badplaats waar we een vakantiehuis voor 12 personen hebben gehuurd voor ons, onze kinderen en onze kleinkinderen.
Om drie uur parkeren we de camper bij het vakantiehuis waar we met z'n allen een week vakantie gaan vieren.

Na een fantastische week vertrekken onze kinderen en kleinkinderen naar huis en gaan wij verder met onze campertrip.
Als we de sleutel van het vakantiehuis hebben ingeleverd rijden we via Holstebro en Skive naar Glyngøre waar bij de jachthaven een camperplaats moet zijn.
De camperplaats op een grasveld biedt plaats aan 7 campers en geeft uitzicht op de jachthaven.
Iedere plaats heeft een 16A stroomaansluiting.
Douches en toiletten zijn nieuw en worden goed onderhouden.
Watertanken kan op de plaats, voor lozen moet je naar het eind van de pier waar ook de loosplaats voor de boten is.
Wij betalen € 18,75 per nacht incl. stroom en alle voorzieningen.
Denemarken03Glyngøre is een klein dorpje zonder veel voorzieningen maar wel een supermarkt die zeven dagen per week open is.
We verkennen 's middags Glyngøre en zijn vrij snel terug bij de camper, want het wil nog niet echt zomer worden en de koude wind gecombineerd met regen is geen lekker wandelweer.

Zondag is het gelukkig droog en schijnt de zon af en toe. Na een rustig ontbijt stappen we op de fiets om de omgeving te verkennen.
We hebben een fietspad ontdekt wat van Glyngøre naar Skive loopt en gaan dat volgen.
Onderweg is het te merken dat we in een heel rustig deel van Denemarken zijn. Af en toe waan je je alleen op de wereld.
We volgen het fietspad tot Durup en gaan dan terug omdat de wind toeneemt en de temperatuur daalt naar acht graden.

Maandag vertrekken we om tien uur en rijden via Viborg, Silkeborg, Vejle en Kolding naar de grens.
Vlak na Flensburg verlaten we de snelweg en gaan richting Husum. Via Husum rijden we naar Rantrum.
In Rantrum gaan we naar de camperplaats naast het gemeentelijke zwembad.
De camperplaats biedt plaats aan 10 campers en ligt direct tegen het zwembad. Het is een rustige plaats met een gravel ondergrond.
Er zijn voldoende 16 A stroomaansluitingen en aan de zwembad kant de sani voorzieningen. Douche en toilet zijn aanwezig in het zwembadgebouw en toegankelijk vanaf de CP.
Wij betaalden € 10 per nacht incl. alle voorzieningen en toegang tot het zwembad.
Bij de erg vriendelijke beheerster konden we broodjes bestellen die 's morgens vroeg bij de camper afgeleverd werden.

's Middags dwalen we nog even door Rantrum, een gewoon plattelands dorp, zodat we snel uitgekeken zijn.
Door het zonnetje is het lekker bij de camper, maar zodra de zon achter de bomen verdwijnt, verdwijnen wij in de camper.

Denemarken01Dinsdag is het redelijk zonnig weer en gaan we naar Husum.
We rijden over binnenweggetjes naar Husum waar we direct doorrijden naar het centrum.
Husum is een middelgrote stad aan de Noordzee met een gezellig centrum rond de oude haven.
Na het centrum te hebben bekeken rijden we door naar de kust. Het strand stelt weinig voor en doet denken aan onze waddenkust. Doordat het Nordsee Hotel een jaar geleden in brand heeft gestaan ziet het er een beetje verwaarloosd uit.

Wij rijden terug via Mildstedt waar we nog even inkopen doen.
Eind van de middag neemt de bewolking toe zodat we lekker in de camper gaan zitten.

Woensdagmorgen vertrekken we om tien uur richting De Krim.
Het is de dag van de arbeid, een vrije dag in Duitsland, wat goed te merken is aan de verkeersdrukte.
We rijden zonder problemen door de Elbetunnel en ook bij Bremen kunnen we ondanks de wegwerkzaamheden gewoon doorrijden.
Om vier uur zijn we weer thuis.