• images/slider6/13LOGO2018NaamLogo.fw.png

Delft
Plaats: Camping Delftse Hout

Datum: 29/08/2018 t/m 02/09/2018

Bij het zoeken naar een nieuwe bestemming voor een korte campertrip kwamen we tot de ontdekking dat we nog nooit in de omgeving van Delft waren geweest. Reden genoeg om naar een camperplaats in deze omgeving te zoeken.
Zoals in heel Noord- en Zuidholland zijn camperplaatsen hier dungezaaid.
Op campercontact hadden we de keuze uit een camperplaats in Den Haag en camping Delftse Hout in Delft.
De camperplaats in Den Haag kost incl. stroom € 23,80 per nacht en heeft niet zulke beste recensies.
Camping Delftse Hout kost € 20,60 ( ACSI en 55+  ) per nacht incl alle voorzieningen en ligt gunstiger t.o.v. centrum Delft en Rotterdam.
De keuze was dan ook niet moelijk, Delftse Hout was ons doel. Uit voorzorg reserveerden we een plekje.

Delft03Woensdag 29/08 vertrekken we rond elf uur richting Delft, om mooie tijd om files te omzeilen. Afgezien van een stukje langzaam rijden bij Utrecht stroomt het verkeer goed door zodat we om twee uur bij de camping aankomen.
De ontvangst is vriendelijk en al snel staan we op onze plaats.
De camperplaatsen op de camping zijn verhard en hebben allemaal een stroomaansluiting. Campers langer als 8,5 m passen niet op de plaatsen.
De sanitaire voorzieningen zijn netjes en voor campers is er een saniplaats.

Na koffie met een broodje besluiten we lopend het centrum van Delft te verkennen.
Vanaf de camping lopen we in een kwartier naar het centrum, waar we beginnen met de bezichtiging van de Nieuwe Kerk. Deze kerk, die vooral bekend is als laatste rustplaats voor de koninklijke familie staat op een mooie plaats aan de markt tegenover het monumentale raadhuis.
Na ons bezoek aan de Nieuwe Kerk lopen we door het centrum naar de Oude Kerk.
Delft heeft een mooi centrum waar de rijkdom uit de gouden eeuw duidelijk te zien is.
De Oude Kerk is minstens zo mooi als de Nieuwe Kerk. Bij deze kerk is nu nog duidelijk te zien dat de ambities groter waren dan de financiële mogelijkheden waardoor de kerk een beetje rommelig overkomt zonder dat dit storend is.
Eind van de middag lopen we terug naar de camping.
De avond brengen we door in de camper.

Donderdagmorgen is het redelijk weer zodat we na het ontbijt ons klaar maken voor een bezoek aan Den Haag. Om half elf fietsen we de camping af richting Den Haag.
We rijden eerst een stuk langs de A13 om vervolgens via familiepark Drievliet richting Binnenhof te rijden.Tegen twaalf uur staan we op Plein waar we onze fietsen in een bewaakte stalling achterlaten.
Delft04Als eerste lopen we het binnenhof over waar de voorbereidingen voor Prinsjesdag al in volle gang zijn. Langs de hofvijver lopen we terug richting Plein waar we een bezoek brengen aan het Mauritshuis waar we de schilderijenverzameling bewonderen.
Onderhand wordt het tijd om de inwendige mens te verzorgen wat op Het Plein met zijn vele terrasjes geen probleem is.
Na een overdadige lunch lopen we via het Binnenhof en het paleis Noordeinde naar de Zeestraat om een bezoek te brengen aan het Panorama Mesdag. Dit kunstwerk, wat gelukkig volledig is gerestaureerd, blijf je naar kijken. De illusie dat je boven op een duin naar Scheveningen kijkt is perfect.
Van het panorama Mesdag lopen we via de hofvijver terug naar Plein waar we onze fietsen uit de stalling halen.
Het is nog redelijk vroeg zodat we besluiten naar de kust te rijden. De boulevard van Scheveningen is nog altijd een bijzonder fenomeen. Langs de boulevard is het zo volgebouwd met strandtenten en dergelijke dat je moet zoeken hoe je bij de zee komt.
We rijden langs de boulevard tot de pier, die niet bepaald uitnodigd tot een bezoek zodat we besluiten terug te gaan naar de camping.
Via het centrum van Den Haag rijden we terug naar Delftse Hout.
's Avonds zitten we lekker in de camper.

Vrijdagmorgen ziet het er nog beter uit, zonnetje en weinig wind dus ideaal fietsweer.
Na het ontbijt stappen we op de fiets om de andere kant op te gaan, Rotterdam.
We rijden eerst een stukje door het Delftse Hout om vervolgens langs de A13 naar Rotterdam te rijden. In Rotterdam rijden we langs de Delthavense Schie tot we bij de Euromast terecht komen.
Delft02Het is helder weer zodat we vanaf de Euromast en goed gezicht hebben op Rotterdam.
Vervolgens rijden we langs de Nieuwe Maas naar de Leuvehaven waar we een bezoek brengen aan het Maritiem Museum.
Het Maritiem Museum geeft een beeld van de invloed van het de maritieme wereld op ons dagelijkse leven. Naast de historie is er ook aandacht voor de huidige situatie en is er voor kinderen veel te doen en te ontdekken.
En, hoe kan het ook anders, besluiten we ons bezoek aan Rotterdam met een rondvaart door de havens. Tijdens deze rondvaart waarbij vooral de gigantische hoeveelheid containers opvalt varen we ook langs de Rotterdam die nu een definitieve ligplaats aan de kade van Katendrecht heeft gekregen.
Terug op de camping maken we het ons zelf gemakkelijk en halen we eten uit de snackbar op de camping.

Zaterdag belooft een mooie dag te worden en gaan we Delft verder bekijken.
We lopen via het centrum naar het museum Prinsenhof. Hier vond één van de belangrijkste gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis plaats; de moord op Willem van Oranje op 10 juli 1584. Op de "plaats delict" zijn de kogelgaten nog te zien in de muur naast de trap en gezien de grootte van de gaten is het niet zo verwonderlijk dat Willen van Oranje deze aanslag niet heeft overleefd.
Van het museum lopen we terug naar het centrum waar we bij bakker Suikerbuik eerst ons zelf verwennen.
Ons volgende doel is het Science Centre Delft. Samen met TU-wetenschappers en studenten bouwt het Science Centre Delft aan interactieve presentaties over onderzoeken van de Technische Universiteit. Het leuke van deze presentaties is dat je ze zelf mag uitproberen iets wat vooral kinderen aanspreekt.
Hiena brengen we een bezoek aan de botanische tuin van de TU waar dit weekend de Pasar Botanica wordt gehouden. Hierdoor kunnen we naast de diverse planten ook genieten van Indische snacks op de zomertentoonstelling Specerijen.
Via de Oosterpoort lopen we terug naar de camping. De Oosterpoort is de enige overgebleven stadpoort in Delft en bestaat uit een landpoort en een waterpoort verbonden door een restant stadsmuur.

Zondag is het nog steeds stralend weer. Na het ontbijt ruimen we op en maken ons klaar voor vertrek, want we moeten voor elf uur de camping verlaten.
De A13 is dit weekend afgesloten zodat we via Delft naar de A4 rijden. Via de A12 rijden we naar Utrecht waar we niet de A28 nemen omdat er bij Zwolle werkzaamheden zijn en het nog niet duidelijk is hoeveel vertraging we kunnen verwachten. Via Almere, Lelystad, Emmeloord en Zwartsluit rijden we naar huis waar we om twee uur aankomen.

We hebben deze trip heel veel gezien vooral door de vele musea die we hebben bezocht.