• images/slider5/13LOGO2017NaamLogo.fw.png
Frankrijk
Plaats: Diverse CP's en campings in Frankrijk

Datum: 30/09/2017 t/m 20/10/2017

We gaan dit jaar voor ons doen laat op onze langere vakantie doordat we de mantelzorg van een familielid op ons hebben genomen die even wat medische problemen had.

30-09-2017
Bergeijk01Door de lange voorbereidingstijd hadden we het meeste al ingepakt zodat we rustig aan konden doen.
Om elf uur vertrokken we.
Via Arnhem en Eindhoven kwamen we om drie uur aan in Bergeijk op CP Tabakspad.
De CP is een onderdeel van mini-camping het Tabakspad. Het is een veldje met plaats voor vier campers met een eigen inrit. Voor iedere plaats is een E-aansluiting en een waterkraan.
De sanitaire voorzieningen liggen op de camping en zijn keurig netjes.
Voor een nacht betaalden we € 10 incl alle voorzieningen ( incl. Wifi).
Kort na onze aankomst begon het te regenen zodat we lekker in de camper zijn blijven zitten.

01-10-2017
We worden we wakker met een stralend zonnetje zodat we na ons ontbijt op de fiets stappen om een trail met de veelbelovende naam “Het verloren kabouterdorp” op te zoeken.
Via Lommel duiken we het bos in en pikken de trail op bij cache VK 12. De eerste cache is direct een verrassing. Het is een fantastisch uitgevoerde cache. Helemaal enthousiast vervolgen we onze zoektocht.
Uiteindelijk wordt het drie uur voordat we alle caches hebben opgezocht en we op weg naar de bonus kunnen.
Dit is een grote verrassing: Een compleet kabouterdorp die zichtbaar wordt na gebruik van de verzamelde codes.
Deze trail is de mooiste die we tot nu toe zijn tegengekomen.
We hebben de hele dag mooi weer maar tegen de avond is het mooie weer voorbij. Het begint te regenen.
Als we gaan slapen regent het nog steeds af en toe.

Treignes0102-10-2017
Deze dag begint grijs. Het is nog droog maar we zien alleen maar grijze wolken.
We vertrekken rond half elf. Als we 10 minuten op weg zijn begint het te regenen.
Via Leuven en Charleroi rijden we naar Nismes.
De camperplaats midden in het dorp ziet er goed uit. Minder mooi zijn de hekken die er staan. De camperplaats is afgezet i.v.m. een festiviteit op 03/10.
We rijden naar een andere camperplaats in Nismes. Dit is een parkeerplaats buiten Nismes bij de begraafplaats. Het geheel ziet er onaantrekkelijk uit zodat we verder gaan.
We rijden naar Treignes. We vinden er een CP bij het voormalig station.
De CP is een gravelterrein voor 5 campers tegenover het treinmuseum. Bij de CP staat een sanizuil. Toilet en grijs water lozen is gratis voor water en stroom is een jeton nodig. Waar deze jetons te krijgen zijn is staat helaas nergens vermeld.
We lopen nog even langs het spoorweg museum, wat op maandag gesloten is, en lopen dan nog even het dorp in.
Treignes heeft behalve het museum weinig te bieden zodat we besluiten de volgende dag verder te gaan.
s'Avonds doen we weinig meer, want vanaf acht uur regent het bijna constant.

Mailly le Camp0103-10-2017
Na een nacht met veel regen zijn we om tien uur klaar voor vertrek.
Via allerlei N- en D-wegen rijden we zuidwaarts. We willen een stuk van een campertrip rijden die we in toevallig in een campergids van de NKC vonden en op weg er naar toe hadden we een mooie CP gevonden in Mailly le Camp.
Het is een nieuwe CP in een woonwijk achter de brandweer. Het biedt plaats aan 8 campers.
Er staat één zuil met vier stroomaansluitingen en een sanizuil.
Voor stroom en water zijn jetons nodig. Gelukkig is hier duidelijk aangegeven waar de jetons verkrijgbaar zijn. We doen wat inkopen en kopen ook twee jetons omdat we hier al onze laptops en tablet willen opladen.
In het dorp vinden we nog een bakker waar we ons zelf even lekker verwennen.
Als we 's avonds de 230V willen aansluiten blijkt de zuil wel onze jeton te incasseren meaar geen stroom te leveren. Helaas.
Ondanks het zonnetje koelt het 's avonds al snel af zodat we op tijd binnen zitten.

Vezelay0104-10-2017
Als we opstaan schijnt het zonnetje wat direct vriendelijk aan doet. Na het ontbijt lopen we eerst nog even naar de bakker voor vers brood en vertrekken dan.
Via meestal N-wegen schieten we lekker op richting Vezelay.
Bij Troyes is het echter gebeurd want de doorgaande weg richting Auxerre is afgesloten zodat we om moeten rijden.
Uiteindelijk rijden we rond drie uur Vezelay binnen. Via een omweggetje i.v.m. een wegafzetting komen we uiteindelijk aan op de camping municipal/ jeugdherberg de Sainte Marthe.
De camping is niet echt ingericht op campers maar heeft wel alle voorzieningen. We kunnen zelf een plaatsje uitzoeken en we vinden een mooi plaatsje op één van de vele veldjes.
We betalen voor een nacht € 12,40 incl. alle voorzieningen.
Het is nog mooi weer zodat we onze stoeltjes pakken en lekker buiten in het zonnetje gaan zitten.
Als de zon achter de bomen zakt daalt de temperatuur snel zodat we snel naar binnen verhuizen.

05-10-2017
Vezelay02Het is 's morgens buiten maar 8 graden zodat we blij zijn met onze perfecte kachel.
Het douchen in de onverwarmde ruimtes valt een beetje tegen. Door de doucheknop, die iedere 30 seconden de douche uitschakelt, continu vast te houden is het lekker warm maar moet je dus alles met één hand doen.
Als we schoon zijn lopen we richting Vezelay.
Vezelay is een dorp wat op een heuvelrug is gebouwd en gedomineerd wordt door de reusachtige abdij-kerk die op het hoogste punt van de heuvel ligt.
De toegangsweg vertakt zich heuvel opwaarts waardoor de plattegrond de structuur van een boom heeft gekregen.
We bekijken eerst de kerk, een machtig bouwwerk wat er nog verrassend goed uit ziet. De hele heuvel is ommuurd met diverse toegangspoorten zodat Vezelay vroeger één grote vesting was.
Door de caches die we opzoeken op de helling van de heuvel liggen lopen we diverse keren omhoog en omlaag.
Om twee uur besluiten we dan ook vermoeid terug te gaan naar de camping. Via de bakker lopen we terug waar we nog even heerlijk kunnen genieten van het zonnetje. Om vier uur verdwijnt de zon achter de wolken waardoor de temperatuur snel daalt en we in de camper gaan zitten.
's Avonds regent het af en toe en daalt de temperatuur snel.

Cambon0106-10-2017
Het is 's morgens buiten maar 8 graden, af en toe een zonnetje dus al met al valt het weer nog steeds mee.
Om tien uur zijn we gedoucht en gaan eerst water tanken en de toilettank legen. Na een kop koffie vertrekken we om elf uur richting Chambon-sur-Vaueize. Volgens het tijdschrift van de NKC moet dit een bijzonder mooi dorp zijn, wat we dan wel eens willen zien.
Om vier uur komen we aan bij de camperplaats/camping municipal. Deze ligt net buiten het dorp bij de sportvelden.
De camperplaats voor de poort van de camping heeft alleen een sanizuil waar toilet- en grijswater legen gratis is en water € 2,00 per 100 ltr is.
Op de camping betaal je € 8,40 per nacht incl. elektriciteit en alle sanitaire voorzieningen zodat de keuze snel gemaakt is en we de camping oprijden.
Het is een parkachtig terrein waar we zelf ons plaatsje mogen uitzoeken.
We lopen nog even het dorp in en zien dat we op 500 m van een Intermarchee zitten, altijd gemakkelijk.
Het wordt 's avonds snel kouder zodat we redelijk snel binnen zitten.

07-10-2017
Cambon02Als we opstaan is het buiten maar 1,5 graden. Gelukkig hebben we 's nachts onze kachel op 15 graden bij laten staan op de twee electrische elementen zodat het in de camper niet echt koud is.
In de loop van de morgen stijgt de temperatuur behoorlijk snel want het is stralend weer.
Om elf uur lopen we het dorp in. Als eerste gaan we naar de grote abdijkerk gewijd aan De heilige Valerie. Het is een massief gebouw wat er verrassend goed uitziet maar binnen een sombere sfeer uitstraald.
We lopen hierna het dorp verder door naar de Romaanse brug. Deze brug stamt uit de 12e eeuw en was de eerste brug over de Voueize. Aansluitend lopen we achter het dorp langs over de heuvelrug zodat we Chambon van boven kunnen bekijken. Van boven is het een grote chaos van leiendaken variërend van spinternieuwe- tot half ingestorte-.
We steken daarna de Voueize over om een cache op te zoeken. Onderweg komen we langs een begraafplaats waar we uit nieuwsgierigheid even rondlopen. De begraafplaats ligt tegen een heuvel en de graven liggen in lange rijen stijf op elkaar. Het zijn allemaal grote graven die relatief hoog boven de grond liggen. Doordat er op de hele begraafplaats geen groen is te zien komt het geheel een beetje luguber over.
Op weg naar de camping lopen we nog even langs de Intermarchee.
Terug bij de camper halen we de stoeltjes tevoorschijn want het is stralend weer zodat we nog lekker buiten kunnen zitten.
Als de zon eenmaal achter de bomen is verdwenen koelt het snel af en gaan we binnen zitten.

turenne0108-10-2016
Als we opstaan is het grijs maar lang zo koud niet als gisteren en af en toe valt er een miezerregentje.
Om elf uur vertrekken we richting Turenne. Het grootste deel van de reis gaat via vierbaanswegen wat wel lekker is omdat we door heuvelachtig gebied rijden en de vierbaanswegen dan wel lekker doorrijden.
Om half drie komen we aan in Turenne. De hele weg heeft het licht geregend maar nu komt af en toe de zon weer tevoorschijn en is het met 16 graden lekker weer.
Het kasteel boven op een heuvel is al van verre te zien.
We wisten dat de toegang naar de CP een smal steil weggetje zou zijn. Uiteindelijk valt het best mee waarbij de afmetingen van onze camper nu ook wel weer best handig zijn.
De camperplaats ligt aan de voet van de heuvel en heeft een gravelverharding. Vooraan is het sanistation met vier electriciteits aansluitingen waarvan er nog twee vrij zijn. Met twee gekoppelde snoeren (in totaal 40m.) sluiten we camper aan. Het bijzondere is dat alles gratis is.
Na een kop koffie lopen we Turenne in. Het dorp ligt tegen de helling van een heuvel waar het kasteel boven op staat. De straatjes van Turenne lopen soms onder een hoek van 30 graden omhoog zodat we niet jaloers zijn op de bewoners.
We lopen helemaal rond de heuvel. Morgen gaan we het kasteel bekijken dat er van de buitenkant al imposant uitziet.
Terug op de CP staan we verbaasd te kijken naar de hoeveelheid campers die aankomen. We hadden niet verwacht dat het in october nog zo druk zou zijn.
Met de vermoeidheid nog in de benen zitten we de rest van de avond lekker binnen.

09-10-2012
turenne02Omdat Turenne meer is als alleen het kasteel wandelen we 's morgens helemaal rond de heuvel waar het kasteel op is gebouwd.
Aan het begin dalen we naar een riviertje. We lopen van cache naar cache zodat we langs allerlei kleine binnenweggetjes lopen waardoor het constant klimmen of dalen, dus vermoeiend is.
Het laatste deel gaan we weer richting kasteel zodat we klimmen moeten.
Als we terug zijn bij de camper voelen we dat we in Nederland geen heuvels gewend zijn. Gelukkig is deze vermoeidheid redelijk snel verdwenen zodat we na het eten het kasteel kunnen gaan bezoeken.
Het kasteel ligt boven op de heuvel en is een ommuurd plateau wat binnen de muren helemaal is opgevuld. Aan de buitenkant is de muur minimaal tien meter hoog. Het plateau is is ongeveer 60 x 20 m en was vroeger bebouwd met twee torens met een gebouw er tussen.
Het gebouw ertussen is helemaal verdwenen en van de twee torens is er één gedeeltelijk bewoond en is de andere te beklimmen als uitzichttoren.
Na een uurtje hebben we het kasteel bekeken en dalen we weer af naar de camper.
We kunnen best merken dat we de hele dag hebben gelopen en gaan lekker uitrusten in de camper.
De hele dag is het half bewolkt en ongeveer 18 – 20 graden.

Brantome0110-10-2017
We doen 's morgens rustig aan omdat we vandaag maar ongeveer 120 km willen rijden naar Brantomé.
We zien de hele camperplaats leeglopen waarbij vooral twee Engelse campers van 9 m. moeite hebben om weg te komen.
Gelukkig is het met onze 6 meter eenvoudiger. Gewoon in zijn één langzaam de bocht door en dan het steegje omhoog klimmen.
Onderweg doen we boodschappen en tanken we zodat we pas om half drie op de CP van Brantomé aan komen.
De CP is een groot terrein waar plaats is voor 100 campers. We betalen € 6,60 om deze CP op te komen.
Bij het sanistation is het lozen gratis maar water kost € 2,00 voor 10 min.
De CP ligt op loopafstand van het centrum zodat we 's middags Brantome gaan bekijken.
We zijn eerder in Brantome geweest. Het was toen hoogseizoen dus heel druk. Het is een verademing om nu op ons gemak rond te kunnen kijken.
Eind van de middag zoeken we buiten Brantome nog een paar caches op omdat het nog steeds mooi weer is.
's Avonds zitten we lekker rustig in de camper.

La Tremblade11-12-2017
's Morgens vertrekken we na het ontbijt rond half elf richting La Tremblade. De weg er naar toe gaat grotendeels over vierbaans wegen zodat we redelijk snel in La Tremblade arriveren.
De CP is ruim aangelegd, asfalt een witte steentjes zodat je geen inloop hebt.
Je betaald bij de automaat en voor 24 uur betaal je € 10,00 incl. alle sanivoorzieningen stroom ( 10A) en internet ( als het werkt.).
Het is hier mooi vlak zodat we 's middags de fiets pakken en naar de zee fietsen. Het is eb dus zien we grote slibvelden en in de verte de zee.
We rijden een stukje langs de zee en gaan dan een paar caches opzoeken. We rijden hierbij door een mooi natuurgebied.
Terug bij de camper halen we de stoelen tevoorschijn. We kunnen heerlijk buiten in het zonnetje zitten.
Als de zon onder gaat merken we dat het al oktober is. De temperatuur daalt snel dus gaat we naar binnen.

La Tremblade 0212-10-2017
Na een rustige morgen stappen we op de fiets. We willen vandaag naar Brouage. Dit is een oude vesting uit de 16e eeuw die nog grotendeels intact is en veel van de huizen worden bewoond.
Brouage is echt een toeristische attractie. Veel restaurantjes waarvan de helft nu gesloten is en verder veel gesloten gebouwen.
De vestingwerken op zich zijn slecht onderhouden maar geven nog wel een goed beeld hoe het vroeger geweest is.
Op terugweg gaan we nog even bij een Leclerc langs en rijden dan terug naar de CP.
Bij de camper zitten we heerlijk in het zonnetje, het is buiten 22 graden.
Na de koffie lopen we nog even naar het centrum van La Tremblade. Op zich geen bijzonder dorp, maar wel lekker dicht bij de zee.
Terug bij de camper is buiten zitten er niet meer bij omdat we al in de schaduw zitten en dan daalt de temperatuur snel.

13-10-2017
StDenis01Na het opstaan en ons ontbijt besluiten we redelijk op tijd te vertrekken omdat we verwachten dat het met zo'n mooi weekend voor de deur nog wel eens druk kan worden op Ile d'Oleron.
Om tien uur vertrekken we om via twee grote bruggen op Ile d'Oleron helemaal naar het noorden te rijden. Om elf uur komen we in St.Denis aan bij de CP.
Het is een voormalige camping met plaats voor 100 campers. De ondergrond is gras met gravelwegen er tussen.
We betalen € 12,00 per nacht incl. alle voorzieningen ( stroom, water, sani, douches, toiletten).
Wifi is wel beschikbaar maar kost € 5,00 per 24 uur, in deze tijd een belachelijk hoog bedrag.
Het is heerlijk weer zodat we na het installeren snel op de fiets zitten. We gaan eerst naar St.Denis, een klein plaatsje aan de oostkust. Bij de haven zoeken we een paar caches op en gaan daarna naar de uiterste noordpunt van het eiland.
Hier kijken we uit over de Atlantische Oceaan. Ondanks het rustige weer zijn de golven hier nog zo hoog dat er hier gesurft wordt.
We rijden langs de kust naar het zuiden. Het is te merken dat er geen mooi zandstrand is want het is er zeer rustig.
Terug in St.Denis komen we tot de ontdekking dat de bakker dicht is. We gaan terug naar de camper waar we nog heerlijk buiten in de zon kunnen zitten.
Om zes uur verdwijnt de zon achter de bomen en daalt de temperatuur. We gaan lekker binnen zitten.
Uiteindelijk valt de drukte erg mee. Er staan ongeveer 50 campers. Behalve wij en een Duitser zijn het allemaal Fransen.

StDenis0214-10-2017
We staan redelijk op tijd op omdat het nog steeds mooi weer is en we vandaag een groot deel van het eiland willen bekijken.
We rijden eerst naar St.Denis waar we bij haven vier caches opzoeken.
Vervolgens rijden we langs de de kust naar het zuiden.
De oostkant van het eiland waar we nu langs fietsen is veel toeristischer dan de westkant. De oostkust heeft zandstranden terwijl de westkust rotsachtig is.
Ter hoogte van St.Pierre buigen we van de kust af om in St.Pierre inkopen te doen. Een grote Leclerq heeft alles wat we zoeken.
Van St.Pierre rijden we naar de westkust waar we zoveel mogelijk langs de kust naar de CP rijden.
Bij de camper kunnen we nog lekker in het zonnetje zitten.
Eind van de middag is het nog zo lekker buiten dat we nog even naar de kust rijden.
Terug bij de camper gaat de zon bijna onder. We knopen de fietsen achter op de camper en zitten de rest van de avond lekker in de camper.

Vouvant0115-10-2017
We moeten voor elf uur de CP verlaten omdat dan onze ticket afloopt dus tijd genoeg.
We gaan eerst onszelf en daarna de camper verzorgen zodat we er weer even tegen kunnen.
Om kwart voor elf rijden we de CP af. We tanken onderweg in St.Pierre bij de Leclerq omdat we de ervaring hebben dat bij de meeste grote Supers de diesel 8 – 10 cent per liter goedkoper is.
We rijden zonder veel problemen naar Vouvant.
Dit plaatsje hebben we opgepikt uit het NKC blad.
We vinden de camperplaats bij de ingang van Vouvant naast de begraafplaats. De CP heeft vooraan een compleet sanistation en bestaat uit verschillende laantjes waar links en rechts campers kunnen staan. Er is plaats voor ongeveer 20 campers.
We kopen voor € 5,00 een ticket bij de boulangerie en dan zijn alle voorzieningen gratis.
Vouvant is een klein plaatsje met nog veel restanten uit de middeleeuwen waardoor het een leuke plaats is om rond te dwalen.
's Avonds wordt het plotseling zwaar bewolkt, maar meer als een paar druppels vallen er niet.

Briollay0116-10-2017
Als we opstaan is het weer mooi weer.
Na het verzorgen van de camper rijden we naar Briollay.
We willen eigenlijk naar Honfleur maar dat is 450 km en daar hebben we geen zin in omdat we dan te lang onderweg zijn.
De CP in Briollay hebben we gekozen omdat er in ieder geval een sanistation is.
De CP ligt bij een parkje langs de Sarthe die bij Briollay langs stroomt.
Het bestaat uit een gravelterrein, een sanistation en een toiletgebouw.
Het lozen van toilet en afvalwater is gratis. Water kost een jeton ( € 2,00 ) voor 10 min. water. Gebruik van het brandschone toilet gebouw is gratis.
We lopen nog even langs de Sarthe om via het dorp terug te keren naar de CP.
Briollay is een slaapdorp, de meeste inwoners werken waarschijnlijk in Angers wat op 10 km afstand ligt.
's Avonds zitten we vrij snel binnen.

Honfleur0117-10-2017
We zijn redelijk op tijd wakker en we zien weer een lekker zonnetje.
Om elf uur verlaten we de CP en gaan richting Honfleur waar we rond drie uur aankomen.
We vinden de CP langs de haven van Honfleur op loopafstand van het oude centrum.
De CP is een groot terrein met plaats voor 240 campers grotendeels voorzien van betonverharding. Op regelmatige afstanden staan sanistations en electriciteits aansluitingen. Het is allemaal wat gedateerd maar werkt voor zover wij kunnen nagaan nog goed.
Als we oprijden is de CP voor ongeveer 50% vol zodat we keuze genoeg hebben. We vinden een mooi plaatsje met zicht op de jachthavens redelijk vooraan.
Na aankomst lopen we naar het oude centrum. Alles is duidelijk op toeristen ingesteld waarvan er ook in oktober nog veel rondlopen.
We bezoeken een oude kerk die er aan de buitenkant niet direct er uitziet als een kerk, maar binnenin groots aandoet.
Langs de kust is een mooi wandel/fietsgebied waar we morgen uitgebreid gebruik van willen morgen om ook hier de Atlantische kust te bekijken.
's Avonds zitten we in de camper. Ondanks de grote hoeveelheid camper is het doodstil.

Honfleur0218-10-2017
Als we opstaan ziet het er goed uit en besluiten we eerst Honfleur in te gaan om een boulangerie op te zoeken.
We vinden een boulangerie achter de haven. Als we teruglopen naar de camper wordt het bewolkt. Eenmaal terug in de camper aan het ontbijt begint het te regenen.
Gelukkig is het maar een klein buitje zodat we na het ontbijt onze fiets kunnen pakken. We hadden verwacht dat hier aan de kust wel fietspaden zijn, maar komen bedrogen uit. In Honfleur wil het nog wel, maar buiten Honfleur moeten we langs de grote weg fietsen wat niet zo leuk is.
We besluiten terug te gaan naar de camper. We zetten de fietsen weer achter op de camper, eten een broodje en gaan dan lopend Honfleur weer in.
We lopen over promenade, die we tot het einde volgen. We komen op een zandstrand terecht waar we uitzicht hebben over de Atlantische Oceaan en de container-terminal van le Havre.
We gaan door het park van Honfleur terug. Het park is perfect onderhouden en is mooi aangelegd.
Terug in Honfleur lopen we het centrum in om een kerk te zoeken die we 's morgens hebben gezien. Dit is een kerk van het oude stempel, groots en imponerend.
's Avonds na het eten lopen we nog even een rondje langs de haven.

19-10-2017
Long01De morgen verloopt zoals de meeste morgens zodat we om half elf klaar zijn voor vertrek.
We rijden het grootste deel over snelwegen waardoor we lekker opschieten. Het laatste deel over N- en D-wegen verloopt niet zo snel. Bij een wegomlegging missen we een bordje zodat we twee keer op dezelfde plaats uitkomende waardoor we 16 km omrijden.
Uiteindelijk vinden we we in Long de camping municipal waar de CP voor ligt.
De CP heeft een grasondergrond die de indruk wekt bij regen snel zacht te worden. Er is plaats voor 8 campers.
Bij de camping staat een sanizuil met een grote stcker “En Panne” erop.
Bij de campers staat een zuil met electriciteits aansluitingen. De stroom kost hier ….. € 2,00 per uur. Wij hebben gelukkig goede accu's.
Een overnachting kost desondanks € 5,00 wat tegen de avond wordt opgehaald.
s Middags rijden we nog even rond.
De CP ligt aan de Somme en het gebied rond Long is een aaneenschakeling van meren en meertjes waarschijnlijk ontstaan door vroegere turfwinning.
Als we weer terug zijn bij de camper begint het te regenen. De hele nacht blijft het af en toe regenen.

20-10-2017
We staan op in een grijze koude wereld.
Om tien uur vertrekken we. We hebben nog geen vast doel maar willen pas in de buurt van Gent bekijken of we in een keer naar huis gaan of nog een keer boven Brussel gaan overnachten.
Nadat we inkopen hebben gedaan en getankt rijden we via Arras en Kortrijk richting Gent.
Onderweg hebben we regelmatig regen zodat we besluiten niet in Belgie te overnachten, maar door te rijden naar huis.
Als we Gent voorbij zijn op weg naar Antwerpen merken we dat het vrijdagmiddag is.
Als we na anderhalf uur Antwerpen voorbij zijn gaat het tot de grens weer redelijk, maar in de buurt van Breda is het weer sukkelen.
De A59 is dicht i.v.m. een ongeluk zodat we via de A15 naar de A27 willen rijden.
Vlak voor Gorichem horen we dat de A27 dicht is i.v.m. een ongeluk bij Utrecht. We rijden door naar Arnhem en gaan via de A50 naar Zwolle waar we de A28 oprijden.
We verlaten de A28 bij de Lichtmis om zes uur. Mooie tijd om een stop te maken voor een pannenkoek.
Om zeven uur rijden we onze oprit weer op.

Dit was de eerste keer dat we een langere vakantie zo laat in het jaar hebben gedaan.
Op zich is het ons best bevallen, het is rustiger wat vooral in de toeristencentra te merken is.
Het is wat meer puzzelen met CP's omdat diverse CP's en bijna alle campings municipal gesloten zijn.
Je moet er ook rekening mee houden dat de dagen korter zijn en de temperatuur 's avonds snel daalt zodat je regelmatig de kachel aan moet hebben. We hebben deze vakantie bijna iedere avond en morgen de kachel aan gehad en hebben bijna de hele vakantie de douche in de camper gebruikt. Hierdoor hebben we in drie weken een fles gas verbruikt.
Voor de rest hadden we geluk met het weer zodat we bijne iedere dag buiten konden zijn.
Het was dus gewoon weer een heerlijke vakantie.