• images/slider4/13LOGO2016NaamLogo.fw.png
Plaats: Diverse camperplaatsen in Zuid-Duitsland

Datum: 19/06/2016 t/m 08/07/2016

19-06-2014

Lippspringe01Deze vakantie willen we eerst richting Main omdat het trekken langs rivieren ons wel goed bevallen is.
We hebben geen haast en ons eerste doel richting Main is Bad Lippspringe.
Om twee uur komen we aan op de camperplaats die op loopafstand van het centrum ligt.

De camperplaats is helemaal verhard en biedt plaats aan 12 campers op ruime plaatsen. We betalen € 6,50 per nacht incl. “entsorgung”.
Bad Lippspringe is een erkend kürort en staat dan ook vol met allerlei klinieken.
We gebruiken de middag om de omgeving te verkennen. Helaas is een groot deel van het wandelgebied afgesloten omdat in 2017 de Landesgartenschau in Bad Lippspringe wordt gehouden en de voorbereidingen al in volle gang zijn.

20-06-2016

We staan redelijk op tijd op en stappen om 10 uur op de fiets naar Paderborn.
We rijden via hoofdzakelijk fietspaden en rijden na een uurtje Paderborn binnen waar we eerst de Dom gaan bekijken. Paderborn is een oude bisschopsstad en dat is ook wel heel duidelijk te zien aan de afmetingen van de Dom.
Na nog een rondje door het centrum rijden we terug naar de camper. We lopen nog even het park bij de camperplaats in en vullen onze flessen met heilzaam water wat op diverse plaatsen in het centrum vrij getapt kan worden.
We hebben de hele mooi fietsweer gehad, niet te warm maar wel lekker zonnig.

21-06-2016

We lopen 's morgens nog even naar “de bakker op de hoek” en vertrekken rond elf uur richting Attendorn. We hebben de tip gekregen dat de “Atta Höhle” de moeite waard is.
Om half drie zijn we in Attendorn.
De camperplaats blijkt een onderdeel van het complex rond de Atta Höhle te zijn. Dit is een druipsteengrot die behoorlijk wat bezoekers trekt.
Attendorn01De zes camperplaatsen liggen op de parkeerplaats, zijn verhard en geschikt voor campers tot 8 meter. Bij de informatie balie van de Atta höhle krijgen we twee sleutels, één om de stroom in te schakelen en één om het sanistation in te schakelen. Als we willen vertrekken moeten we de sleutels inleveren, onze overnachting betalen en dan krijgen we een munt waarmee de slagboom kan worden geopend. Een overnachting kost € 7,50 incl. alle voorzieningen.

Om half vier beginnen we aan ons drie kwartier durend bezoek aan de Atta höhle. Het is een kalksteen grot die een eeuw geleden bij toeval werd ontdekt bij de winning van kalksteen. Het is mooi om door een grot te lopen die duizenden jaren geleden is ontstaan.
Eind van de middag lopen we nog even door Attendorn, een gewoon doorsnee Duits stadje zonder echte bijzonderheden.
De hele dag was het redelijk weer met behoorlijk veel zon een ongeveer 23 graden.

22-06-2016

We staan op met een lekker zonnetje. Onbijten doen we op ons gemak, tanken nog een beetje water en vertrekken dan richting Kleinwaltstatt.
We arriveren om half drie in Kleinwaltstatt.
De camperplaats is een asfaltstrook langs de weg met uitzicht op de Main. Aan het begin staat een sanistation, “entsorgen” is gratis, water kost € 1. Een overnachting kost € 5 en stroom € 1 per 6 uur.
’s Middags maken we een wandeling langs de Main waarbij we onderweg een paar caches opzoeken.
‘s Avonds zitten we heerlijk buiten.
De hele dag mooi weer zon en 28 graden.

23-06-2016

Kleinwallstadt01We gaan vandaag een rondje Main doen. We fietsen langs de oostkant van de Main richting Klingenberg. Onderweg pikken we we diverse caches op.
Vanaf Elsenfeld zijn de fietspaden niet meer zo mooi en rijden we regelmatig langs de grote weg.
We rijden door tot Klingenberg en steken daar de Main over. Aan de westkant van de Main loop de MainRadweg zodat we over mooie fietspaden terug gaan naar Elsenfeld waar we de Main weer oversteken naar de oost-oever.
Naar Kleinwaltstatt pikken we nog een paar caches op.
Onderweg merken we al dat de temperatuur behoorlijk stijgt zodat we er niet rouwig om zijn dat we om twee uur weer bij de camper zijn. Bij de camper is de temperatuur gestegen naar 33 graden zodat we de rest van de dag lekker in de schaduw van de luifel blijven zitten.
We kunnen tot laat buiten zitten.

24-06-2016

Omdat er voor vandaag 33 tot 36 graden wordt verwacht besluiten we nog een dag in Kleinwaltstatt te blijven. We luieren de hele dag lekker bij de camper. De temperatuur loopt op tot 35 graden zodat we geen spijt hebben van ons besluit.
Na het eten lopen we nog even naar de sluis in de Main. Als we teruglopen zien we donkere wolken naderen die weinig goeds beloven. Voorlopig blijft het nog droog zodat we lang buiten zitten.
’s Nachts regen en onweer.

25-06-2016

Wertheim01Onweer is verdwenen en zonnetje schijnt weer.
Na het ontbijt gaan we eerst de camper verzorgen en vertrekken daarna naar Wertheim. Er zijn drie camperplaatsen zodat we keuze hebben.
De eerste CP is een grote parkeerplaats zonder verdere voorzieningen maar wel een mooi uitzicht op de Main en de Altstad Wertheim. We besluiten hier dan ook te overnachten.
Het was maar een kort ritje zodat we nog een hele dag voor ons hebben.
We gaan eerst te voet de Altstad in en beginnen met een bezoek aan de burchtruine die het hele stadje domineert.
Hierna lopen we de Altstad door en besluiten na een bezoek aan de Tourist Information dat we nog tijd genoeg hebben om naar Bronnbach te fietsen om het voormalig klooster te bezoeken.
De fietstocht er naar toe gaat langs de Tauber, een zijrivier van de Main. Het fietspad volgt niet helemaal de rivier zodat we af en toe behoorlijk moeten klimmen.
Het klooster is een imponerend bouwerk vooral als je bedenk dat dit 400 jaar geleden gebouwd is.
De terugweg verloopt vlot zodat we om half zes terug zijn in Wertheim. Het is ondertussen zwaar bewolkt geworden zodat we snel terug gaan naar de camper.
We hebben nog net tijd om de fietsen op de camper te zetten voordat de bui losbarst.
Ne een paar beste regenbuien met onweer blijft het de rest van de avond bewolkt.

eibelstadt0126-06-2016

Als we opstaan schijnt er alweer een lekker zonnetje. Het is wel te merken dat er buien zijn geweest, want de temperatuur is aan zienlijk gedaald.
We ontbijten op ons gemak en vertrekken om 10 uur richting Wurzburg. Om 11 uur zijn we in Wurzburg en gaan eerst naar een CP bij een lokale kanovereniging. Dit zijn een paar parkeerplaatsen langs de weg bij een sportcomplex. We besluiten door te rijden naar Eibelstadt waar een CP bij een jachthaven is. Naast een kleine jachthaven is een groot grasveld waar campers mogen staan.
Er zijn op diverse plaatsen stroomaansluitingen, er is een complete saniplaats en twee containers met wc’s en douches voor heren en dames.
We betalen € 10 per nacht incl. water, stroom en entsorgung.
Na de lunch stappen we op de fiets en rijden naar Wurzburg. De 10 km gaat helemaal over een fietspad langs de Main.
Wurzburg is een oude stad met een rijk verleden o.a. doordat het de zetel van de aartsbisschop was en tevens het domicilie van de Frankische hertog.
De binnenstad, die in 1945 voor 90 % kapot was, is bijna helemaal in oude staat hersteld.
De verschillende kerken geven nog steeds een imponerend beeld van de belangrijkheid van de aartsbisschoppen en de residentie geeft aan hoe belangrijk Wurzburg was als regeringscentrum.
Rond vijf uur zijn we terug bij de camper.
Om zes uur gaan we eten bij het restaurantje bij de jachthaven. De keuze is beperkt, maar de schnitzel die we voor € 8,20 krijgen mag er zijn.
De temperatuur nodigt niet meer tot buiten zitten zodat we vrij snel in de camper zitten.

27-06-2016

Hassfurt01En alweer staan we op met stralende zonneschijn zodat we buiten kunnen ontbijten. We moeten wel in het zonnetje blijven want in de schaduw is het nog koud.
Om half elf zijn we klaar voor vertrek. Na een bezoek aan het sanistation rijden we eerst naar de plaatselijke supermarkt omdat onze voorraden aangevuld moeten worden.
Rond twaalf uur komen we aan op de CP van de “naturfreunde” in Hassfurt. De CP ligt net buiten Hassfurt aan de Main. We krijgen een plaatsje op een grasveld op 20 m van de Main.
Voor camper zijn er geen voorzieningen.
We betalen € 8,00 per nacht incl. toilet.
Hassfurt is een klein typisch Duits stadje zonder echte bijzonderheden. We fietsen nog even langs de CP van Hassfurt. Dit is met recht een mix-parking. Een sfeerloze parkeerplaats met standaard voorzieningen.
“s Middags willen we een cache zoeken en komen net buiten Hassfurt langs een klein vliegveldje. Even verderop staat een uitkijktoren midden in een waterrijk natuurgebied waar we een cache vinden.
We gaan terug naar de camper waar we nog even buiten zitten en kijken naar schepen van 150 – 160 m lengte die op 30 m van de camper langs varen.

Dit is voorlopig de laatste plaats aan de Main want we gaan nu een stukje langs de Romantische Strasse.

28-06-2016.

Dinkelsbuhl01Redelijk op tijd vertrekken we naar Dinkelsbühl. Dit is een stadje waarvan het laat middeleeuwse centrum nog volledig intact is inclusief alle stadsmuren.
Via binnenwegen komen we rond twee uur aan op de camperplaats in Dinkelsbuhl. Dit is een relatief nieuwe camperplaats.
De camperplaats heeft alleen maar verharde plaatsen. Er zijn voldoende stroomaansluitingen en een complete saniplaats. Het bijzondere is dat alle automaten munten van € 0,10 t/m € 2,00 accepteren waardoor je bijv. bij het water tanken zelf kan bepalen hoeveel liter je wil hebben.
De staanplaats is gratis. Toilet en grijswater legen kost niets, water € 1,00 per 100 ltr en stroom € 0,50 per kWh.
’s Middags lopen we het oude centrum in. Het is compleet verrassend. Het hele centrum is nog in de staat van de late middeleeuwen waarbij alle gebouwen het exterieur van 500 jaar geleden hebben en intern aan de moderne tijd zijn aangepast. We dwalen een uurtje door het centrum en gaan daarna inkopen doen.
’s Avonds zijn we om negen uur weer in het centrum om de nachtwacht te vergezellen op zijn ronde, een leuke manier om veel over het oude Dinkelsbühl te weten te komen.
Om tien uur zijn we terug in de camper en kunnen luisteren naar de regen op camper.

29-06-2016

Dinkelsbuhl02Als we opstaan is het half bewolkt en 20 graden. We besluiten hier nog een dag te blijven omdat we nog lang niet uitgekeken zijn.
’s Morgens stappen we op de fiets om de omgeving eens te verkennen. Na een uurtje komen we tot de ontdekking dat er weinig te verkennen valt en rijden terug. Onderweg naar de camper bekijken we de CP bij de camping. Een simpele plaats bij een camping achter een slagboom die incl. alle voorzieningen € 12 per nacht kost. Gezien de CP waar we nu staan begrijpelijk dat deze CP leeg is.
Na een bezoekje aan de Lidl gaan we terug naar de camper om te eten.
“s Middag lopen we eerst een groot stuk langs de buitenkant van de stadsmuur en gaan dan in de “Altstad” de dingen bekijken die we nog hebben gemist.
We besluiten ons bezoek met een bezoek aan een Italiaans ijscafe waar we onszelf verwennen met een reusachtige ijscoupe.
Op ons gemak lopen we daarna via de Edeka terug naar de camper waar we heerlijk in het zonnetje gaan zitten.
Het weer begon redelijk maar is in de loop van de dag steeds beter geworden met ’s middags veel zon een 23 graden.

30-06-2016

Donauworth01We staan op met mooi weer. Na het ontbijt rijden we de camper eerst even in het sani-station. We houden ons aan de regel dat we ons afval dumpen zodra we de kans hebben zodat we nu ook ons toilet legen, ons grijs water dumpen en de watertank weer volgooien.
Een uurtje na ons vertrek komen we aan in Donauwörth.
De camperplaats is een onderdeel van een grote parkeerplaats en ligt aan de Donau, hier nog een snel stromende river.
Een overnachting is gratis, stroom € 0,50 per kWh en water € 1,00 per 100 ltr.
We lopen naar het centrum waar vlgs. de deskundigen één van de mooiste historische straten van Zuid-Duitsland moet zijn. Er is inderdaad wel een riante winkelstraat met veel oude gebouwen is goede staat, maar de commercie heeft ook hier gewonnen en de winkel façades zijn aangepast aan deze tijd.
We lopen nog even naar het klooster en zien ook hier weer een kerkgebouw vol met pracht en praal en in een perfecte conditie.
We pakken nog even de fiets en proberen een route langs de Donau te vinden, maar geven na een half uur onze poging op en keren terug naar de camper.
We lopen nog even het centrum in om een ijsje te kopen voor we in de camper kruipen.
Vanaf hier verlaten we de “Romantische Strasse” en gaan we de Donau volgen.

01-07-2016

Kelheim01Na het ontbijt zijn we vrij snel op weg naar Kelheim, de plaats waar het Main-Donau kanaal in de Donau uitkomt. Vanaf Kelheim is de Donau bevaarbaar.
In Kelheim komen we op een camperplaats aan de Donau. Het is een groot terrein met gravelverharding en een sanistation.
Een overnachting kost € 8,50 incl verzorging en water. Stroom kost € 0,50 per kWh.
Daar er geen duidelijke plaatsen zijn aangegeven probeert iedereen een zo groot mogelijke plaats in te nemen wat door laatkomers waar geen plaats voor is niet gewaardeerd wordt. Dit probleem is binnenkort voorbij omdat er al hard gewerkt wordt aan een nieuwe camperplaats met 45 duidelijk afgebakende plaatsen.
Na onze aankomst gaan we eerst inkopen doen. Supermarkten op 600 m afstand zijn dan wel gemakkelijk.
Na het eten fietsen we langs de Donau tot het punt waar het Main-Donau kanaal in de de Donau uitmond en rijden dan langs het kanaal terug zodat we weer bijna bij de camper uitkomen.
We gaan nu de Donau de andere kant op volgen. We rijden langs de “Weltenburger Enge”. De Donau perst zich hier tussen de rotsen door een heeft daardoor een stroomsnelheid van ongeveer 12 km/uur. De rivier wordt hier alleen bevaren door toeristenboten naar het klooster in Weltenburg. De afstand is 6 km en de heenreis duurt 45 minuten en de terugreis 20 minuten.
Het is de hele dag zonnig en 26 graden.

02-07-2016

Kelheim02Gelukkig komt de weersverwachting van buien nog niet uit en is het nog steeds stralend weer.
Na het ontbijt zoeken we eerst de Lidl op omdat onze voorraden aangevuld moeten worden.
Als we terug rijden naar de camper zien we donkere wolken aankomen zodat we eerst gaan eten en even afwachten.
De wolken verwaaien en we stappen op de fiets om naar het klooster van Weltenburg te rijden.
Halverwege stoppen we en keren terug naar de camper, de weg er naar toe bestaat uit wandelpaden of autowegen, maar niet geschikt voor fietsers.
Terug bij de camper vallen de eerste regendruppels zodat we even wachten tot het weer droog is.
Het buitje is snel voorbij zodat we een poging doen om langs de andere kant van de Donau het klooster te bereiken. Ook deze poging mislukt omdat het fietspad halverwege eindigt bij een rotswand.
We rijden terug en zien bordjes van de Donau radweg die we gaan volgen. We komen op een fietspad langs het kanaal maar besluiten terug te gaan omdat er steeds meer buien komen.
Eind van de dag zijn er regelmatig buien en daalt de temperatuur zodat we lekker bij de camper blijven.
Na 9 uur is het uitgestorven, EK Duitsland - Italië.

03-07-2016

Vilshoven01Als we opstaan is het weer mooi weer. Na ons ontbijt gaan we eerst naar het sani-station zodat we de camper helemaal schoon is en de tanken weer vol.
Ons doel is Passau een stad aan de Donau en aan de Tsjechische grens.
We rijden het laatste deel langs de Donau.
In Passau komen we op een grote parkeerplaats achter een dijk van de Donau. De camperplaats is in onze ogen weinig aantrekkelijk zodat we besluiten terug te gaan naar Vilshoven, waar we bij de jachthaven een camperplaats hebben gezien.
De camperplaats bij de jachthaven biedt plaats aan 10 campers. Voor een overnachting betalen we € 15,00 per nacht incl. stroom, sanitaire voorzieningen en water.

De camperplaats ligt aan de Donauradweg waar we 's middags dankbaar gebruik van maken. We rijden vanaf de camperplaats een stuk beide kanten op.
Na een kop koffie lopen we de brug over voor een bezoek aan Vilshoven. Het is een gewoon stadje aan de Donau met een oude kern en verder weinig bijzonderheden.

04-07-2016

Als we opstaan is het alweer stralend weer. We ontbijten op ons gemak en besluiten ook de andere camperplaatsen in Passau te bekijken omdat Passau een mooie stad moet zijn.
Vlak bij het centrum vinden we een camperplaats waar nog een paar vrije plaatsen zijn.
De camperplaats bied plaats aan 13 campers en heeft een compleet sani station. We betalen € 8,50 per nacht incl entsorgung. Stroom kost € 0,50 per kWh en water € 1,00 per 100 ltr.
Passau01Nadat we de camper opgesteld hebben gaan we Passau bekijken. Passau ligt op het punt waar de rivieren de Donau, de Inn en de Ilz bij elkaar komen. Op het schiereiland tussen de Donau en de Inn bekijken we de Altstad met de voormalig bisschoppelijke residentie, de grote Domkerk en diverse andere oude gebouwen.
De hele stad straalt nog uit welke macht hier de bisschoppen hadden.
We dwalen de hele stad door, eten onderweg een broodje en vergapen ons aan alle vergane glorie.

Op de rivier is het druk met cruise schepen die allemaal Passau aandoen. We lopen terug naar de camper om vervolgens een bezoek te brengen aan de vesting die hoog boven Passau uittorent.
De vesting ligt op een rots tussen de Donau en de Ilz. Op de hoogte van 60 m kijkt de vesting uit over de beide grote rivieren en de Altstad. Een heel tactische plaats. Na dit bezoek kopen we nog even een ijsje en lopen dan terug naar de camper.
De camperplaats is helemaal vol zodat laatkomers pech hebben.
Vermoeid blijven we heerlijk in de camper hangen.

Het was de hele dag mooi weer, veel zon bij 26 graden.

05-06-07

Cham01Als we opstaan is het weer stralend weer. Na het ontbijt praten we nog een tijdje met een paar Nederlanders uit Hattem en wisselen ervaringen over diverse camperplaats en uit.
Om elf uur vertrekken we richting Cham. We hebben deze plaats geprikt omdat het een stukje richting Nederland is en we er nog nooit zijn geweest.
Rond twee uur komen we aan in Cham. We rijden naar de kanoclub die naast allerlei watersport activiteiten ook een camperplaats heeft. De camperplaats ligt op de parkeerplaats van de kanoclub aan de rivier de Regen.
Een overnachting kost € 10 incl toilet, douchen en entsorgung. Op de erg nette saniplaats kost water € 1,00 per 100 ltr, maar de automaat accepteert alle munten zodat je ook kunt kiezen voor bijv 10 ltr.
Na onze aankomst gaan we eerst even inkopen doen. We brengen onze aankopen terug naar de camper waar we eerst maar eens gaan eten.
Hierna gaan we Cham bekijken. Het is een oud stadje wat in een bocht van de rivier de Regen is gebouwd. Het oude centrum is leuk om een keer door te lopen maar kent verder weinig bijzonderheden.
De hele dag wisselend bewolkt met 's avonds een koude wind zodat we niet lang buiten zitten.

06-07-2016

Bamberg01Na ons ontbijt maken we nog even gebruik van het perfecte sanitair in het gebouw van de kanovereniging en de saniplaats alvorens te vertrekken naar onze volgende bestemming.
We hebben gekozen voor Bamberg. We komen zo terug bij de Main en wel op de plek waar het Main Donau kanaal uitmond in de Main. We hebben nu beide einden van het kanaal bezocht.
Rond twee uur zijn we op de camperplaats langs het Main Donau kanaal waar nog drie lege plaatsen zijn.
De camperplaats ligt tussen de rondweg en het Main Donau kanaal. Het heeft 26 ruime gemarkeerde plaatsen op gravel ondergrond.
Een overnachting kost € 12,00 per nacht. Er is een volledig uitgerust sanistation waar de entsorgung niets kost en water € 1,00 per 100 ltr.

Toegang tot vuilcontainers krijg je m.b.v. de code op je parkeerticket.
Er zijn voldoende stroomaansluitingen waar we dankzij de tip van mede-camperaar gratis gebruik van maken. Het blijkt dat door de gebrekkige informatie er regelmatig teveel geld in wordt gegooid. Dit tegoed blijft staan waardoor sommige aansluitingen veel tegoed hebben.
We kiezen een aansluiting waar nog een tegoed van 34 kWh op staat en we dus onze kachel/boiler op elektrisch zetten en al onze apparaten opladen.

Na een broodje lopen we langs het kanaal naar het centrum. Het oude centrum van Bamberg is een gewoon oud stadscentrum met een aaneenschakeling van straten, pleinen. Net buiten dit oude centrum ligt het complex van de Domkerk. Net als in de meeste Duitse plaatsen straalt ook deze kerk weer de macht en de vergane glorie van de kerk uit.
We lopen terug naar de camper waar we eerst eens lekker uitrusten.
Na het eten lopen we nog even naar het kanaal waar we de eerste sluizen bewonderen.
Schepen van max 180 m. gaan hier 11 meter omhoog, de eerste stap van de in totaal 409 m die de schepen tot de Donau omhoog moeten.

07-07-2016

Wezlar01Als laatste stop van deze vakantie prikken we Wezlar. Er zijn hier twee camperplaatsen zodat we altijd wel een plaatsje vinden.

Omdat we nog steeds de snelwegen uit hebben staan zijn we pas om twee uur in Wezlar. De eerste CP is een hoekje van een grote parkeerplaats zodat we besluiten de tweede CP te bekijken. Dit is een terrein net buiten het centrum speciaal voor campers. Er zijn geen plaatsen aangegeven zodat we een mooi plekje zoeken.
Een overnachting kost € 8,00 incl alle voorzieningen.
Wezlar is een knus plaatsje met een verrassend leuk centrum wat groter is dan je in eerste instantie verwacht zodat we er toch nog lang ronddwalen.
's Avonds kruipen we vermoeid in de camper.

08-07-2016

Als we opstaan is het af en toe bewolkt maar al weer 23 graden. Na het ontbijt zijn we redelijk vlot op weg omdat we vandaag naar huis willen.
De reis langs allerlei binnenwegen duurt redelijk lang zodat we pas om vier uur thuis zijn.

Deze vakantie was weer een verrassing. Misschien omdat we helemaal niets plannen en onderweg wel bekijken wat we doen.
Dit was een vakantie waarbij we veel steden hebben bezocht, veel hebben gezien, zodat we voorlopig doorgaan met deze manier van camperen.