• images/slider2/13LOGO2014Naam+Logo.fw.png

Denemarken

Plaats: Camping Bulbjerg in Frostrup
Datum: 03/08/2014 t/m 10/08/2014

Met zoveel mooi weer in het vooruitzicht besloten we nog een trip te maken. Deze keer naar een bekend gebied, nl. de kuststreek rond de Bulbjerg in Noord Jutland, Denemarken.
Dit gebied hebben we twaalf jaar geleden voor het eerst bezocht en het heeft zo'n indruk op ons gemaakt dat we er regelmatig terugkomen.
Zondagmorgen pakken we de laatste dingen nog even in de camper en vertrekken om half tien richting Denemarken.
Het eerste deel viel het ons op dat het ondanks de vakantie periode toch wel erg rustig was op de weg zodat we lekker konden opschieten.
Denemarken01Toen we echter in Duitsland eenmaal op de A1 zaten was het al snel gebeurd met het "lekker opschieten". Twee kilometer voor ons klappen twee auto's op elkaar waarbij één auto in brand vliegt zodat de hele snelweg wordt afgesloten.
Na een uur konden we weer rijden en de rest ging het allemaal vlotjes.
Om vier uur rijden we camperplaats Schleswig/Jagel op.
De camperplaats achter een camperreparatiebedrijf bestaat uit twee grote velden met 36 stroom aansluitingen. Verder zijn er toiletten en douches (1x heren en 1x dames) en alle voorzieningen om de camper te verzorgen.
Een overnachting koste ons incl. alle voorzieningen € 12, een bedrag wat gezien alle voorzieningen heel redelijk is.
Maandag zijn we redelijk op tijd wakker zodat we om negen uur klaar zijn voor vertrek.
Om tien uur rijden we Denemarken binnen en rijden de eerste parkeerplaats na de grens op om, zoals we altijd deden, Deens geld te pinnen bij het tankstation. Helaas voor ons is er geen pinautomaat meer te bekennen zodat we genoodzaakt zijn onderweg een plaats in te gaan om Deens geld te pinnen bij een bank.
Denemarken03We volgen de snelweg naar het noorden tot even voorbij Randers om dan af te buigen richting Fjerritslev.
Om half drie rijden we de Bulbjerg camping op. Sinds ons laatste bezoek     ( 5 jaar geleden ) is er helemaal niets gewijzigd. Nog dezelfde knusse camping.
Nadat we zijn geïnstalleerd en lekker koffie hebben gedronken besluiten we nog even naar de Bulbjerg te rijden en de daar verstopte cache op te zoeken.
Op de terugweg gaan we door de bossen aan de zuidkant van de Bulbjerg en vinden nog eens drie caches.
Om zes uur zijn we terug bij de camper waar we nog even heerlijk van de zon genieten.
Het is de hele mooi weer geweest met af en toe een wolkje. Als de zon onder is merken we de invloed van de zee: het koelt snel af.
Dinsdagmorgen kunnen we heerlijk buiten in het zonnetje ontbijten.
Om elf uur vertrekken we richting Thorup strand. We maken veel omwegen omdat we onderweg een paar caches willen oppikken. Hierdoor arriveren we pas om half twee in Thorup strand. Na het opzoeken van de hier verstopte cache gaan we eerst maar eens eten. Nou ja eten ?? Een risted hotdog is ook best lekker.
Denemarken04Als we daarna het strand weer oplopen zien we net een vissersscheepje binnenkomen. Raar gezicht, een schip wat bewust het strand wordt opgejaagd om vervolgens door een Caterpillar D10 boven de vloedlijn te worden gesleept. Maar ja, als er geen haven is moet je wel wat.
Via het bos rijden we weer terug naar de camping. Als we terug zijn hebben we 30 km gefietst waarvan maar 5 km over verharde wegen zodat we onze benen best voelen.
Het was de hele dag ideaal fietsweer, veel zon en een verkoelend windje van zee.
's Avonds koelt het weer snel af zodat we lekker binnen zitten
Woensdag maken we er een wandeldag van. Om tien uur vertrekken we onder een strak blauwe hemel richting Lild strand.
We moeten noodgedwongen eerst twee kilometer langs de weg lopen, maar komen daarna via het bos op het grote heideveld wat aan de duinen grenst. We steken dit heideveld schuin over zodat we halverwege Bulbjerg - Lild strand aan de kust komen.
Langs het strand lopen we naar Lild strand. Door al het grind aan het strand loopt het zwaar.
Net voor twaalf uur zijn we in Lild strand waa r we eerst de cache gaan opzoeken. Deze ligt vujfhonderd meter van het strand en is snel gevonden.
We gaan terug naar het strand waar we een rustig plekje zoeken om te eten.
Tijdens onze wandeling is de bewolking toegenomen en als we aan het strand zitten is het grotendeels bewolkt en is de temperatuur ook gedaald. We blijven dan ook niet te lang zitten maar lopen via het heideveld weer terug naar de camper waar we om half drie aankomen.
We gaan eerst eens lekker zitten, want 14 kilometer lopen waarvan het grootste deel over heide en langs het strand is best vemoeiend.
De rest van de dag blijft het bewolkt, zodat deze dag qua weer een beetje tegenvalt.
Denemarken02De donderdag begint rustig. Weinig wind, beetje sluierbewolking en toch nog redelijk warm, kortom ideaal fietsweer.
We gaan vandaag naar het westen. Onze eerste bestemming is Hjardemal klit. Over een mooie asfalt weg rijden we naar onze eerste cache bij een camping waar we twaalf jaar geleden ook zijn geweest.
Het restaurant bij de camping is dicht en de camping maakt een desolate indruk. Het nabijgelegen pittoreske kerkje ziet er nog steeds perfect uit.
Onze volgende cache blijkt op een eilandje te liggen dat alleen zwemmend te bereiken is. Het is jammer, maar deze cache laten we toch maar even liggen.
We besluiten door te rijden richting Hjardemal waar een trail ligt. We hadden al gezien dat de moeilijkheidsgraad vier sterren voor het terrein is maar besluiten toch te gaan kijken. We vinden maar één cache. De rest ligt boven op 40 meter hoge heuvelruggen van losse gravel die moeilijk te beklimmen zijn.
Omdat we af en toe al een drup regen voelen besluiten we iets te gaan eten en dan terug te gaan naar de camper. We nemen een iets langere weg, maar omdat we meer over asfalt wegen rijden kunnen we beter opschieten.
Terug bij de camper kunnen we nog even buiten zitten, maar er komen steeds meer buitjes zodat we lekker in camper kruipen.
Vrijdagmorgen zijn alle buien verdwenen en na een ontbijt in het zonnetje besluiten we vandaag eerst naar het zuiden te gaan. We willen als eerste een cache opzoeken die bij een vogelobservatiehut ligt in het Lund fjord. De cache is vlot gevonden.
Ons volgende doel is de kerk in Thorup. Ook deze cache vinden we vlot. Omdat het zo lekker gaat besluiten we een omweg te maken via Klim waar we nog twee caches opzoeken bij een oude kalkgroeve en kalkoven.
Via Klim strand rijden we naar Thorup strand om een risted hotdog te eten en nog even naar de vissersschepen te kijken.
Via fietsroute no. 1 rijden we terug naar de camping  om uit te rusten van ons tripje van 35 km.
Denemarken05's Avonds rijden we nog even naar de Bulbjerg om het einde van onze trip te markeren.
Zaterdagmorgen is wereld bewolkt en winderig.
Het opruimen is zo gebeurd zodat we om half tien klaar zijn voor vertrek.
We hebben besloten niet direct naar de snelweg te gaan, maar via Viborg naar Vejle te gaan en daar pas de snelweg op te gaan. Onder weg regent het regelmatig.
Als we de snelweg oprijden valt het ons op dat het al behoorlijk druk is en als we de samenvoeging met de snelweg vanaf Odense voorbij zijn is het echt druk en wordt er af en toe heel langzaam gereden. Tot aan de grens blijft dit zo en de hoosbuien die af en toe vallen bevorderen de doorstroming ook niet.
We gaan vlak voor de grens van de snelweg af richting Krusa. Bij onze eerdere Denemarken vakanties konden we in Krusa onze Deense kronen wisselen voor Euro's.
Als we door Krusa rijden zijn alle wisselkantoortjes verdwenen.
We gaan via Flensburg weer naar de snelweg A7. Eenmaal op de snelweg is het weer gebeurd met de snelheid.
We besluiten tot Rendsburg op de A7 te blijven en na het passeren van het Nord-Ostsee kanal te kijken wat we doen.
Hoe verder we komen hoe beroerder het wordt, over de laatste 160 km hebben we 4,5 uur gedaan. In de buurt van Bordesholm besluiten we de snelweg te verlaten en binnendoor naar Weddelbrook te rijden waar een camperplaats voor een camping is.
Om vijf uur komen we aan op camping Vogelzunge waar we buiten de poort een mooi plekje voor de nacht vinden.
Een overnachting kost € 10 incl. ver- und entsorgung van de camper. Stroom kost € 0,50 per 4 uur en douchen op de camping € 1,00.
We gaan eerst eens lekker eten in een restuarant dicht bij de camping en zitten de rest van de avond in de camper.
Zondagmorgen ziet het er vriendelijk uit en is de temperatuur ook best aangenaam. We zijn op tijd wakker zodat we ook op tijd kunnen vertrekken.
Om negen uur rijden we de camperplaats af richting A7.
Wat een verschil met gisteren. We kunnen continu 100 km/uur rijden en zelfs bij de Elbe tunnel is het nog rustig.
Onze verdere terugreis gaat zonder problemen en om half één passeren we de grens.
Om één uur zijn we terug in De Krim.
We hebben een weekje Denemarken achter de rug met veel mooi weer. Ook deze keer was het weer genieten van de rust en de ruimte die er in Noord-Jutland nog steeds te vinden is.