• images/slider2/13LOGO2014Naam+Logo.fw.png
België

Plaats: Diverse campings en camperplaatsen in België
Datum: 10/06/2014 t/m 24/06/2014

De startplaats van onze vakantie was deze keer vanaf camping Grasbroek in Bornerbroek. We stonden hier om de verjaardag van onze kleindochter Madee te vieren.
We hadden dit jaar België als bestemming uitgekozen omdat we in West-Vlaanderen de monumenten van de Eerste Wereldoorlog langs de rivier de IJzer eens wilden bekijken.
We vertrokken dinsdag redelijk op tijd met de bestemming Herentals. Als Geo-cachers proberen we altijd deze hobby te combineren met met andere activiteiten en we hadden in de buurt van Herentals een mooie powertrail gevonden .
Belgie01Zonder problemen kwamen we 's middags aan bij camping "Boshoek" in Herentals. De camping met hoofdzakelijk vaste staanplaatsen zag er onbewoond en weinig aanlokkelijk uit zodat we besloten een andere camping te zoeken.
Een half uurtje later stonden we op camping "De Schuur" in Noorderwijk, een buitenwijk van Herentals. Ook hier veel vaste staanplaatsen, maar het zag er in ieder geval beter uit. We kregen een plekje op een veldje voor trekkers dicht bij het toiletgebouw. De camping is voorzien van alle voorzieningen maar geen speciale campervoorzieningen.
's Avonds fietsen we nog even naar het Albertkanaal waar veel caches liggen. Door de regen zijn we snel uitgekeken en zijn redelijk op tijd weer terug bij de camper.
De woensdag begint stralend, nog wel frisjes maar het beloofd een mooie dag te worden.
W e zitten om tien uur op de fiets naar het Albert-kanaal. We willen dit kanaal volgen naar Kwaad-Mechelen om de caches 50 t/m 100 van de Daltontrail op te zoeken.
Langs het kanaal ligt een perfect fietspad, het oude jaagpad wat is geasfalteerd voor onderhouds werkzaanheden. Het grootste deel rijden we langs dit oude jaagpad.
De hele dag is het stralend warm weer zodat het heerlijk fietsen is.
Donderdag is een vervolg op woensdag, stralend weer en weinig wind, kortom heerlijk fiets weer.
We zitten ook weer om tien uur op de fiets richting Herentals. Deze keer willen we het kanaal Bocholt-Herentals volgen naar Zilvermeer om de caches 1 t/m 50 van de Daltontrail op te zoeken.
Dit kanaal wordt veel minder intensief gebruikt als het Albertkanaal, zodat het heerlijk rustig is langs het kanaal. Ook nu rijden we weer over het oude jaagpad.
Bij het beginpunt van de trail is een bezoekerscentrum ingericht met een uitkijktoren. Dit bezoekers centrum is gewijd aan de scheepvaart de kwartszand-winning. Door dit laatste is een merengebied ontstaan wat nu hoofdzakelijk recreatief wordt gebruikt.
's Avonds zitten we moe maar voldaan bij de camper, 100 caches in twee dagen is toch wel leuk.
Belgie03IeperVrijdag vertrekken we rond tien uur richting Ieper. Dit wordt ons startpunt langs de IJzer omdat we hier de "Last Post ceremonie" onder Menenpoort willen meemaken.
Om twaalf uur zijn we in Ieper bij camping/camperplaats het Jeugdstadion. Het is erg druk en we hebben geluk dat we voor drie nachten een plekje kunnen krijgen. Er komen veel Engelsen die hun rondje Europa beginnen in Ieper om de "Last Post ceremonie" bij te wonen.
In de Eerste Wereldoorlog is Nederland neutraal gebleven en daarom zegt het ons ook niet zoveel. De Engelsen echter hebben actief deelgenomen aan deze oorlog en noemen het "The Great War" en zijn vooral in West-Vlaanderen actief geweest.
Camping/camperplaats bestaat uit een tentenveld, een campergedeelte en een camping gedeelte. Het geheel is vier jaar geleden volledig gerenoveerd, zodat er nu een mooie accomodatie ligt. Het is extra atractief omdat het op loopafstand van het centrum ligt.
's Middags verkennen we Ieper, een stadje dat in 1400 al een belangrijke plaats in nam in Europa en 28.000 inwoners had. De binnenstad met zijn mooie Lakenhalle uit de 13e eeuw werd volledig verwoest, maar na de oorlog weer helemaal opgebouwd in de oude staat.
Belgie09MenepoortAls we 's avonds naar de Menenpoort gaan voor de "Last Post ceremonie" blijkt de drukte veel groter te zijn als we hadden ingeschat zodat we genoegen moeten nemen met een plaatsje achteraan.
Zaterdag bekijken we eerst het In Flanders Fieds museum in de Lakenhalle en het Belfort en gaan 's middags richting Boezinge om diverse objecten van WW1 te bekijken.
's Avonds gaan we op tijd naar de Menenpoort waar het nog drukker is als gisteren. We veroveren een mooi plaatsje redelijk vooraan zodat we redelijk goed de ceremonie kunnen volgen. Deze avond is er naast de klaroeners ook een zangkoor wat het extra indrukwekkend maakt.
Zondag gaan we richting Passendale. In dit gebied is in de zomer van 1917 de derde slag bij Ieper uitgevochten waar overal nog de restanten van zijn te vinden.
's Avonds gaan we weer op tijd naar de Menenpoort en hebben geluk. We hebben nu de ideale plaats, helemaal vooraan op meter van de klaroeners.

Maandag vertrekken we om tien uur en rijden via een verschrikkelijke betonweg naar Nieuwpoort. De camperplaats in Nieuwpoort ziet er niet echt aanlokkelijk uit zodat we besluiten 500 m. door te rijden naar de Kompascamping waar een overnachting maar een paar Euro duurder is.
Het mooie weer is voorbij, koud, veel wind en af en toe regen.
's Middags willen we het Koning Albert I monument bekijken, maar het blijkt dat het monument gerenoveerd wordt zodat we het alleen maar van een afstand kunnen bekijken.
We lopen 's avonds nog even een stukje langs de IJzer, die in Nieuwpoort in de Noordzee uitmond.
Belgie04IjzertorenDinsdag is het bewolkt en staat er een stevige wind maar het is gelukkig droog. We besluiten dus naar Diksmuide te gaan om de IJzertoren te bekijken.
De IJzertoren is in de eerste plaats een monument voor alle gesneuvelde Vlamingen in de Eertse Wereldoorlog maar staat ook symbool voor de aan de IJzer ontstane wil tot meer verzelfstandiging van Vlaanderen.
Het grootste deel van de tocht rijden we over een fietspad wat dwars door de landerijen rechtstreeks van Nieuwpoort naar Diksmuide gaat.
Met het bekijken van de expositie in de 84 m hoge toren zijn we even bezig. Als we de toren verlaten besluiten we langs de IJzer terug te gaan. Een beetje een omweg, maar we kunnen nu wel de "Dodengang"' bekijken, een loopgravencomplex wat een vooruitgeschoven positie had tussen de Duitse loopgraven.
Eenmaal bij de camper gaan we heerlijk met de pootjes omhoog uitrusten
Woensdag. Het is een nog steeds winderig, maar gelukkig zien we af en toe de zon.
Belgie06NieuwpoortWe besluiten vandaag Nieuwpoort te verkennen. Via diverse caches zetten we een mooie route uit om de beide delen van Nieuwpoort, -Stad en -Bad te bekijken. We zitten nog even aan de boulevard, maar door de koude Noordenwind blijven we er niet te lang zitten.
Omdat we ook redelijk wat caches zijn we de hele dag bezig, waardoor we toch wel veel van Nieuwpoort zien.
Donderdag maken we ons op ons gemakkie klaar voor ons vertrek. Ons volgende doel is Brugge, wat maar 40 km verderop ligt.
Om twaalf uur arriveren we op camping Memling in Brugge. Deze camping ligt op drie kilometer van het centrum van Brugge, dus iedeaal om deze stad te bekijken.
's Middags lopen we naar het centrum. Brugge is een relatief oude stad. In de 14 eeuw telde stad al 46.000 inwoners waardoor het oude centrum een groot gebied beslaat. In tegenstelling tot veel Nederlandse oude steden heeft de binnenstad geen duidelijke structuur maar is een rommelig geheel. Hierdoor is het wandelen in Brugge verrassend, je weet nooit wat je bij de volgende hoek te wachten staat.
Vrijdag benutten we om de hele dag door het centrum van Bruuge te lopen. We maken een rondvaart en zoeken diverse caches op zodat we het hele centrum doorkruisen. Het is verrassend dat er in het centrum nog zoveel caches verstopt zijn die ondanks de drukte toch nog ongezien gevonden kunnen worden.
's Avonds hangen we heerlijk moe in de camper.
Zaterdag besluiten we naar Mol te gaan, het restant van de Dalton-trail lokt toch wel.
Omdat de zuidelijke rondweg Antwerpen dicht is voor onderhoud en de rondweg Brussel vertraging meld i.v.m. ongelukken gaan we via Mechelen richting Mol.
In eerste instantie willen we overnachting zoeken in de omgeving van de Zilvermeren. Als we er echter aankomen horen we dat er het weekend een groot muziekfestival is zodat we een eindje verderop naar camperplaats De Lido in Leopoldsburg gaan. We moeten dan wel iets verder fietsen naar de Dalton trail, maar het is er in ieder geval rustig.
Belgie08MolCamperplaats De Lido ligt net buiten Leopoldsburg rond een grote visvijver. Als we op zaterdag aankomen is er achteraan nog net een plaatsje voor ons. We hebben de indruk dat er veel vaste gasten staan die er uitsluitend voor het vissen komen. Er heerst een gemoedelijke sfeer en we denken er bijna altijd wel een plaatsje te vinden zal zijn.
's Middags gaan we eerst even naar Leopoldsburg om bij de Aldi onze voorraden aan te vullen en zitten de rest van de dag lekker bij de camper.
We kunnen niet alle caches van de Daltontrail opzoeken, maar willen in elk geval alle caches langs het kanaal Dessel - Kwaadmechelen opzoeken.
Zondag besluiten we eerst richting Kwaadmechelen te gaan en van daaruit het kanaal te volgen. We beginnen met een serie caches langs het Albert-kanaal en gaan daarna langs het kanaal richting Zilvermeren.
Net als langs de andere kanalen zijn ook hier de voormalige jaagpaden omgetoverd tot perfecte fietspaden.
We pikken 30 caches op en besluiten dan de resterende morgen te doen. Op ons gemak gaan we terug naar de camper waar we zien dat de grote zondagse uittocht al is begonnen. Lekker lui bij de camper zittend zien we de één na de ander vertrekken zodat 's avonds om negen uur het aantal campers sterk gereduceerd is. Het weer nodigd ook weer uit tot buiten zitten, weinig wind en lekker zonnetje.
Maandagmorgen gaan we eerst naar de Aldi wat kleine dingen kopen en vertreken na de koffie richting Zilvermeren om de rest van de caches langs het kanaal Dessel - Kwaadmechelen op te zoeken. Rond twaalf uur zijn we bij het SAS 4 bezoekerscentrum en gaan even lekker in het zonntje zitten eten.
De resterende caches langs het kanaal heen we om drie uur allemaal gevonden zodat we op ons gemak terug kunnen fietsen naar de camper.
Bij de camper kunnen we nog lekker buiten in het zonnetje uitrusten. We gaan ons zelf eens verwennen door vanavond lekker in het restaurant bij de camperplaats te gaan eten. Het is waarschijnlijk een restaurant zonder sterren, maar we genieten van een stoofpotje.
Dinsdag zijn we om tien uur klaar om te vertrekken. Via Eindhoven en Nijmegen gaan we naar het Noorden en zien rond twee uur De Krim weer aan de horizon verschijnen.
Dit was een vakantie met een doel, nl. het bezoeken van de monumenten van WW1 in West-Vlaanderen. Dit doel hebben we ruimschoots gehaald en hebben daarnaast nog 190 caches gevonden. Hiervoor hebben we in twee weken 375 km gefietst en 80 km gelopen, dus nu eerst even uitrusten.