• images/slider/11LOGO01GeelLogo.fw.png
  • images/slider/13LOGO01NaamLogo.fw.png
  • images/slider/14LOGO01Naam.fw.png

Midden Duitsland

Plaats : Diverse campings en camperplaatsen in Midden-Duitsland.

Datum: 08/06/2013 t/m 26/06/2013

Omdat we 's morgens nog op verjaardagsvisite moesten konden we pas om twaalf uur vertrekken en hadden een camperplaats uitgezocht op niet al te grote afstand. Toen we om vier uur aankwamen bij de American Store in Stukenbrock kwamen we voor een gesloten slagboom te staan. De vermelde telefoonnummers bleken geen van alle bereikbaar en een blik achter de slagboom toonde een verlaten terrein.

md01Dus maar verder naar de volgende camperplaats. Deze vonden we in Hövelhof bij het station. De camperplaats bestaat uit twintig parkeerplaatsen onderling afgescheiden door struiken. Stroom is beschikbaar via een automaat  voor € 1,-/2kWh. Het parkeren is gratis. Het is een rustige plaats omdat het een doodlopende straat is en er weinig treinverkeer is.

Alvorens we de volgende dag verder gaan bekijken we eerst nog even de omgeving. We fietsen naar de bronnen van de Ems. Het is een wonderbaarlijk gezicht: In een dalletje welt op diverse plaatsen water op en na 200 m is er al een klein beekje. Dit beekje groeit uit tot een volwaardige rivier waar in Papenburg een grote scheepswerf aan staat.
Om twaalf uur vertrekken we en komen om drie uur aan in Willingen op Stellplatz Willingen. De plaats biedt ruime plaatsen op een gravelondergrond en heeft voor een camper alle voorzieningen en toiletten. Een overnachting kost €12 per nacht en stroom € 1,-/6 uur.

md06Willingen ligt tussen de heuvels die zo hoog zijn dat het in de winter een wintersportgebied is. De fietsen blijven dus op de camper.

We hebben voor dit gebied diverse caches geladen zodat we 's middags ook direct op pad gaan. De caches liggen hemelbreed niet zover uit elkaar maar door de hoogte verschillen moeten we soms twee kilometer omlopen om een cache te vinden.
We merken dat we in Nederland geen heuvels gewend zijn en zitten 's avonds ook met de pootjes omhoog in de camper.
Het weer, wat aanvankelijk mooi was, veranderd in de loop van de middag en de dag eindigt met regen.

md07Maandag is het mooi weer zodat we redelijk op tijd op pad gaan om zoveel mogelijk caches op te zoeken. 's Morgens gaan we de Iberg op waar we drie caches vinden. We besluiten eerst naar de camper terug te gaan om uit te rusten en te eten en gaan 's middags met de kabelbaan de Ettelsberg (838 m) op. Afdalen doen we te voet omdat we dan onderweg nog een serie caches kunnen oppikken.

Als we 's avonds in de camper zitten zien we dat we vandaag 18 km hebben gelopen met aanzienlijke hoogte verschillen zodat we bekaf zijn.
Woensdagmorgen is het weer redelijk en om elf uur vertrekken we richting Kalbach waar we een camperplaats voor een camping hebben gevonden midden in de bossen.
Als we via allerlei wegomleggingen eindeijk aankomen bij camping Grashof blijkt het prijsverschil tussen een plaatsje op de camping en de camperplaats minimaal te zijn zodat we op de camping gaan staan.
"s Middags maken we een boswandeling bij de camping waar we 20 caches oppikken. Het weer wordt steeds beter zodat we buiten kunnen zitten.

md03Woensdag is het echt mooi weer zodat we de fietsen van de camper halen om in de buurt nog een serie caches op te pikken. Onderweg naar de eerste cache moeten we nog behoorlijk klimmen voor ons Nederlanders toch nog wel een hele kluif. Van de 21 caches kunnen we er één niet vinden, jammer maar we maken een mooi rondje door de natuur. De terugweg is gemakkelijk, alleen maar dalend zodat we in notime terug zijn bij de camper.
De middag luieren we lekker in het zonnetje en verzorgen de camper, wat simpel is omdat alle aansluitingen op onze plaats aanwezig zijn.

Donderdag is het zo mooi weer dat we buiten kunnen ontbijten, eindelijk !!
Rond elf uur vertrekken we richting Bad Königshofen, waar we om één uur aankomen.
De camperplaats bestaat uit een diverse grote parkeerterreinen bij een Thermen met een centrale verzorgingsplaats. In totaal kunnen er ongeveer 80 campers staan. Bij het inschrijven krijgen we een sleutel ( € 20 borg) voor de toiletten/douches. Als we gaan kijken zijn er in totaal één toilet/douche voor de heren en één toilet/douche voor dames. Op een totaal van 80 campers een beetje weinig.
De middag gebruiken we om inkopen te doen en Bad Königshofen te bekijken. Het is een gewoon Duits stadje en veel camperaars komen hier om een kür te doen. Met een verwijzing van de arts krijgen ze dan korting op de camperplaats.
Vrijdag staan we op met stralend weer en omdat het weer steeds beter wordt besluiten we verder te gaan omdat het op de verharding wel een erg warm kan worden.
md08Om elf uur vertrekken we richting Absberg waar we om half drie arriveren. De camperplaats is onderdeel van een recreatie gebied rond het stuwmeer de Brombacher See. Op de camperplaats vinden we nog één plaatsje met een stroomaansluiting die we dan ook snel bezetten.
Het blijkt dat we net op tijd zijn, want na ons stromen de campers binnen die allemaal een plaatsje moeten zoeken op de parkeerterreinen. 's Avonds staan er buiten de camperplaats zeker twee maal zoveel camper als erop.
Het gebied rond de Brombacher See is redelijk vlak zodat we er goed kunnen fietsen. De drie dagen dat we hier staan bezoeken we alle plaatsen rond de See en pikken ook nog 15 caches op.
Als we maandag opstaan is het stralend weer. Om half elf vertrekken we naar Kitzingen. Ons oorspronkelijke plan om nog verder naar het oosten te gaan hebben we op advies van onze Duitsen buren opgegeven omdat we dan waarschijnlijk in een gebied komen waar nog veel problemen zijn door de overstromingen.
md10In Kitzingen vinden we een mooie camperplaats langs de rivier de Main.De camperplaats biedt plaats aan 70 campers en biedt alles wat een goede camperplaats moet bieden plus toilervoorzieningen.
Na koffie en een broodje lopen we eerst even Kitzingen in. Het is een redelijk grote plaats met een oud centrum.
De temperatuur stijgt snel zodat we teruggaan naar de camper en lekker aan de rivier in de schaduw gaan zitten.
Omdat de temperatuur in de schaduw overdag stijgt naar 33 - 36 graden besluiten we hier een paar dagen te blijven omdat we hier heerlijk langs de rivier kunnen zitten. Behalve het ophalen van de noodzakelijke inkopen doen we hier verder weinig.
md11Donderdag staan we op tijd op omdat we toch verder willen. Om half tien vertrekken we naar Ober-Wildflecken waar we een camping hebben gevonden die ons wel wat lijkt. We vinden hier een camping aan de voet van de Kreuzberg. Alles op camping is een beetje gedateerd maar wel schoon. De (nieuwe) eigenaar is druk bezig de camping te vergroten en te moderniseren.
Omdat we mooi vroeg zijn gaan we 's middags naar het klooster op de Kreuzberg. De wandeling van 3 km valt ons dik tegen want de laatste kilometer gaat continu 15% omhoog.
Eenmaal boven zien we een supercommercieel geheel waar alles draait om eten en kloosterbier.
We zien steeds meer donkere wolken verschijnen zodat we al snel besluiten terug te gaan naar de camping. De hele middag blijft het dreigend, maar echte regen blijft uit en ook blijft het nog lekker warm. 's Nachts worden om twee uur wakker van de harde wind en de onweersbuien. We merken ook dat de temperatuur snel daalt zodat we ons dekbed weer nodig hebben.

md15Als we opstaan is het grauw en winderig maar gelukkig is het droog. Na het ontbijt besluiten we naar Wildflecken te wandelen om inkopen te doen. Wildflecken ligt 200 m lager, dus de afstand is niet het probleem, maar het dalen en klimmen is vermoeiend.
's Middags gaan we nog even een boswandeling maken. Rond Ober-Wildflecken is een mooi wandelgebied waar het heel rustig is en je dus een hoop natuur kunt zien.
De volgende dag is het weer nog maar weinig veranderd. Omdat de weersverwachting nog niet erg duidelijk is gaan we nog niet naar huis maar willen we eerst nog naar Holzminden, waar een mooie camperplaats moet zijn.
Als we in Holzminden aankomen zien we een grote parkeerplaats met aan één kant een grote camperplaats zonder al te veel voorzieningen en aan de andere kant een camping/camperplaats aan de Weser. We gaan eerst eens kijken op de camperplaats en ontdekken dat er langs de Weser nog mooie plaatsjes zijn. Tien minuten later staan we op een mooi plaatsje langs de Weser.
md04De camperplaats is compleet plus toiletten en douches. We besluiten dat we het hier nog wel vol kunnen houden en gaan eerst koffiedrinken. Tijdens het koffiedrinken kijken met verbazing naar de Weser. De rivier stroomt nog verschrikkelijk snel. Het is onvoorstelbaar hoeveel water er voorbij stroomt.
De middag gebruiken we om Holzminden te verkennen, een redelijk grote plaats. Het centrum ligt op 10 min lopen van de camperplaats. Voor inkopen kunnen we terecht bij een grote Edeka die op twee minuten van de camperplaats ligt.
Het weer wordt er niet beter op, de temperatuur is gezakt naar 15 graden, maar het blijft gelukkig droog.
De volgende dag is het grauw en koud en tot overmaat van ramp hebben de kraaien de helft van onze broodjes gejat die 's morgens bij de camper worden bezorgd.
cacheWe gebruiken de dag om in Holzminden en omgeving diverse caches op te zoeken. 's Middags kunnen we een jubileum vieren : We vinden onze 500ste cache.
Het weer is vandaag slechter geworden, koud en buien zodat we besluiten om morgen naar huis te gaan.

Woensdagmorgen zijn we redelijk op tijd wakker. Na het ontbijt gaan we eerst nog even lege flesjes inleveren en maken ons klaar voor vertrek. Om tien uur vertrekken we richting De Krim waar we om half drie arriveren.
Terugkijkend hebben we beter weer gehad als in Nederland waarbij vooral de hoge temperaturen in Kitzingen er uit sprongen.

Het viel ons op dat dit jaar voor alles betaald moet worden behalve het legen van het toilet en je op bijna elke camperplaats ook kleine hoeveelheden water ( 8 - 10 ltr.) kunt kopen. We gaan dus vanaf nu naast munten van € 1,00 en € 0,50 ook munten van € 0,10 en € 0,20 sparen om de automaten te kunnen voeden.