• images/slider/11LOGO01GeelLogo.fw.png

Waddentrip

Plaats: Diverse camperplaatsen langs de Duitse kust
Datum: 10/06/2012 t/m 26/06/2012

Onze waddentrip in 2011 hebben we vroegtijdig beëindigd i.v.m. het slechte weer. Dit jaar wilden we deze trip voortzetten.
duitslweenerOnze bedoeling was te beginnen in Bremerhafen, maar omdat we zondag nog visite hadden konden we pas in de middag vertrekken. We hebben tegenwoordig helemaal geen haast meer zodat we eerst naar Weener zijn gegaan.

De camperplaats in Weener is bijna de hele kade tussen de sluis aan de Eems en de oude haven. De plaatsen met uitzicht op het water zijn goed uitgerust. Het nadeel is dat er vrij veel verkeer achter langs de camper is door een aan de kade gelegen papierfabriek. We vonden een plekje dicht bij het centrum.
De camperplaats kost € 10 per nacht incl. sani, toilet en electriciteit. We staan dicht bij het goed uitgeruste toiletgebouw waar de ruime douche voor € 1,00 met z'n tweeën is te gebruiken.
Weener is een klein plaatsje rond het haventje maar stelt verder weinig voor.

duitslbremerhafenNa twee nachten vertrokken we naar Bremerhafen.
We komen nu weer aan de waddenkust, een stukje verder dan de plaats waar we vorig jaar gestopt zijn.
In Bremerhafen vinden we een plaatsje op de camperplaats bij de "Doppelsleuze". Deze camperplaats ligt tussen de wegen van het sluizencomplex waardoor er altijd verkeerslawaai is wat vooral 's morgens storend is. Het is een zg. Topplatz, dus van alle gemakken voorzien. We betalen € 10,00 per nacht incl. sani. Stroom kost € 0,50 per kWh.
Bremerhafen is een stad van 130.000 inwoners met een groot modern centrum. Het is een echte havenstad, met direct aan de Wezermonding een grote containerterminal en in de binnenhavens o.a. grote terminals voor verscheping van auto's, een paar grote droogdoks en een constructiesite voor de fundamenten van windmolens op zee.
duitslbremerhafen2We benutten onze tijd om eerst plaats te bekijken en de volgende dag  een wandeling door het havengebied te maken. Dit wordt een wandelingetje van 16 km.

Na Bremerhafen zoek we de rust van het platteland en vinden een plekje op de camperplaats in Freiburg.
Freiburg is een klein stadje aan de monding van de Elbe.
De camperplaats is een onderdeel van een parkeerplaats bij een sportcomplex. We betalen hier € 9,00 per nacht incl. alle voorzieningen. Voor het douchen krijgen we een sleutel die toegang geeft tot het sportcomplex en kleedkamer 2. We hebben op een camperplaats nog nooit zo'n riante douchegelegenheid gehad: een hele kleedkamer, toilet en een doucheruimte met vier douches voor ons tweeën.
Freiburg is een stadje met een klein centrum met vrij veel winkels op loopafstand van de camperplaats. De middag na onze aankomst lopen we naar de Elbe. Het scheepvaartverkeer valt ons op de toevoerroute naar Hamburg een beetje tegen, er is geen schip te zien.
duitslfreiburgDe volgende dag fietsen we langs de Elbe naar Wischhafen waar de veerpont naar Glückstad aanlegt. Na een fietstocht van 10 km die grotendeels over- of langs de dijk langs de Elbe gaat komen we bij de veerpont aan. We zien dat het ondanks de drukte nog redelijk vlot gaat. We gaan langs een andere weg terug, waarbij we ons laten leiden door onze Garmin zodat we langs verrassende wegen komen.
De hele dag is het redelijk weer met afwisselend zon en wolken, maar het blijft gelukkig droog.
De zondag staan we op met een lekker zonnetje zodat we al snel op de fiets zitten. We volgen de Elbe stroomopwaarts maar houden het na 10 km voor gezien. We verlaten het eentonige kwelderlandschap en keren via allerlei kleine weggetjes terug naar onze camper.
's Middags zitten we op de eerste rang voor een veulenkeuring die op het veldje voor onze camper wordt gehouden.
Tijdens de keuring komen de eerste wolken al opzetten en als de keuring voorbij is, is het ook gebeurd met het mooie weer en volgen de buien elkaar regelmatig op.
Zondagmorgen zijn de ergste buien voorbij zodat we voor ons vertrek nog even naar de bakker lopen om nog een paar lekkernijen te kopen.
duitslveerpontAls we bij de veerpont in Wischhafen aankomen kunnen we direct de veerpont oprijden. Zo'n vlotte overtocht hadden we niet verwacht.
We rijden eerst naar Meldorf, waar een camperplaats moet zijn die er op papier veelbelovend uitziet. In Meldorf aangekomen blijkt het een camperplaats te zijn voor (kite)surfers ver van de bewoonde wereld en met weinig voorzieningen, kortom een plaats die we niet zoeken.

We besluiten hier niet te blijven en gaan verder naar Tönning. Hier treffen we een camperplaats aan die beheerd wordt door de plaatselijke camping maar helemaal apart ligt. We hebben een mooi uitzicht over de Eidermonding. De camperplaats is van alle gemakken voorzien en kost incl. elec, sani, douche, toilet en Kürtaxe € 15,80 per nacht. Het sanitair op de camperplaats is perfect. We hebben hier ook toegang tot internet zodat we caches kunnen downloaden. 's Avonds verkennen Tönning nog even en pikken op 250 m van de camperplaats een cache op.

duitsltonningAls we opstaan zijn alle wolken verdwenen. Na ontbijt en douche gaan we eerst inkopen doen zodat we de rest van de dag lekker caches kunnen opzoeken. Als we terugkomen bij de camper is het zonnetje verdwenen en wordt het al redelijk donker zodat we besluiten eerst maar koffie te drinken.

Dit blijk een verstandig besluit, want om elf uur begint het te regenen en te onweren zodat we blij zijn dat we in de camper zitten. Om één uur is het zover opgeknapt dat we de fiets pakken. We willen naar het Sperrwerk fietsen en onderweg een paar caches oppikken. Dankzij de caches leidt de weg naar het Sperrwerk dwars door een natuurgebied. Omdat het weer niet beter wordt besluiten we vanaf het Sperrwerk rechtstreeks terug te fietsen naar de camper.

Eind van de middag knapt het zover op dat we besluiten nog een multi in Tönning te doen. Gelukkig is het eind van de multi in de buurt van de camperplaats zodat we even kunnen schuilen. Na het eten is het zover opgeknapt dat we de multi nog even tot een goed eind kunnen brengen.

Als we de volgende dag opstaan zijn alle wolken vertrokken en is het stralend weer. Na het ontbijt gaan we eerst inkopen doen. Om elf uur vertrekken we richting Ockholm. In Ockholm vinden we een camperplaats duitslockholmachter een buurtwinkel. Het ziet er allemaal een beetje amateuristisch uit, maar alle voorzieningen zijn aanwezig en werken ook perfect. We betalen incl. alle voorzieningen € 9,60 per nacht.

Ockholm is een gebied van Halligen. Ongeveer 150 jaar geleden was het een aaneenschakeling van eilandjes, die niet omdijkt waren. De huizen stonden op terpen. Het gebied ligt nu achter een dijk, maar nu is nog aan de structuur van het landschap duidelijk te zien wat de vroegere Halligen waren en wat zee was.

's Middags gaan we eerst een stukje lopen, en pikken onze eerste cache op. Het landschap is echter zo wijds dat we besluiten terug te gaan naar de camper en de fietsen te pakken. We gaan eerst langs de dijk naar het noorden tot we in Schlüttsiel komen. Hier vertrekken de veerboten naar de Halligen.

Via allerlei kleine weggetjes gaan we terug naar Ockholm waarbij we onderweg nog twee caches opzoeken.

De volgende dag is er wat meer wind gekomen, en zon en wolken wisselen elkaar af. We besluiten eerst nog een paar caches op te zoeken die in het polderlandschap ten Oosten van Ockholm verstopt liggen. We vinden deze caches vlot, zodat we een hoop tijd over hebben. We besluiten door de polder naar Schlüttsiel te fietsen en dan langs de dijk weer terug. De terugweg langs de dijk moeten we tegen de wind in.

De hele dag toch redelijk zonnig weer.

duitslgeltingDe volgende dag kunnen buiten in het zonnetje ontbijten, lekker !! Om half elf vertrekken we. We hebben besloten de kust niet verder naar het Noorden te volgen, maar over te steken naar de Oostzeekust en hierlangs weer af te zakken naar het zuiden.

Om twaalf uur komen we aan in Gelting. Aan de kust is bij de jachthaven een camperplaats. Er zijn ongeveer 20 gemarkeerde plaatsen, allemaal voorzien van stroom. Een overnachting kost € 9,50 incl. stroom, toilet en sani. De douche kost € 0,50 maar voor de sleutel die toegang geeft tot de douche moet € 20,00 borg worden betaald. Het toiletgebouw ziet er perfect uit.

's Middags fietsen we nog even naar Gelting. Het is de hele dag stralend weer, maar er waait een koude oostenwind.

's Morgens merken we dat de wind is gedraaid naar het westen, en het ziet er vriendelijk uit. Na ons ochtend ritueel gaan we eerst even naar de bakker om ons zelf te verwennen. Na de koffie pakken we de fiets en gaan langs het water richting Gravendiek. We volgen het fietspad zolang het langs het water loopt. Als dit niet meer mogelijk is gaan we meer van het water af, om met een grote boog terug te keren naar de camperplaats. Dankzij onze Garmin komen we langs weggetjes die we normaal nooit gevonden hadden.

Gelting10Terug bij de camper genieten we eerst van de Duitse brötchen. Eind van de middag besluiten we nog een wandeling te maken door een natuurgebied vlakbij de camperplaats. Het is een mooie wandeling deels langs de zee en deels door het bos.

Als we terug zijn bij de camper komen er steeds meer wolken en regent het af en toe.

De weersverwachting heeft helaas gelijk gekregen.De volgende dag waait een koude wind en regelmatig komt een regenbui over. We besluiten eerst maar eens naar de bakker te gaan om dan bij de camper onder genot van Kaffee und Kuchen te kijken hoe het weer zich ontwikkeld.

Om elf uur is het zover opgeknapt dat we besluiten een stuk rond te fietsen, niet langs het water, maar meer landinwaarts.

Eind van de middag is het weer zover verbeterd dat we nog even de wandeling door het natuurgebied maken. Tegen de avond wordt de buienactiviteit minder en neemt ook de wind af.

's Morgens worden we gewekt door de regen. Tijdens ons ontbijt kijken we tegen een grijze wereld aan. Het lukt ons nog om tussen de buien door de sleutel van het douche terug te brengen en de camper af te koppelen, maar daarna is gedaan met de droge periodes. Nadat we nog even langs Lidl en een tankstation zijn geweest gaan we richting Preetz, een klein stadje ten zuiden van Kiel. I.v.m. Het einde van de Kieler Woche verwachten we dat het rond Kiel nog wel druk zal zijn, maar als we in de buurt van Kiel komen is het erg rustig.

Preetz01In Preetz vinden we een kleine camperplaats voor een kleine camping in een recreatiegebied rond een meer midden in Preetz. Voor deze plaats betalen we € 15 per nacht incl. alle voorzieningen. Op de camperplaats is een simpele verzorgingsplaats, de rest van de voorzieningen is op de camping.

Net als tijdens de reis blijft het tot de avond constant regenen. 's Avonds wordt het af en toe droog zodat we nog even een stukje kunnen lopen. Buiten wordt het niet warmer als dertien graden zodat het ronduit onaangenaam is.
De volgende dag worden we wakker in een natte wereld. Na het ontbijt en een douche gaan we eerst inkopen doen. Als we terugkomen bij de camper is het weer nog niets verbeterd en zijn de vooruitzichten ook niet zo daverend. We besluiten richting De Krim te gaan. Gezien het tijdstip gaan we niet in één ruk naar huis maar willen een nachtje in Nienburg doorbrengen.
In Nienburg vinden we een camperplaats die er niet zo aantrekkelijk uitziet en ook nog bomvol staat. We besluiten verder te gaan en vinden uiteindelijk een plaatsje op een camperplaats in Bruchausen-Vilsen. Een juweeltje van een camperplaats bij een spoorwegmuseum. De camperplaats is voorzien van sani, toiletten en elec en we betalen € 6,00 incl alle voorzieningen. We staan hier helemaal alleen.

's Avonds lopen we nog even langs het museum en genieten van de plaatselijke horeca.
Als we opstaan is het regenachtig. Om tien uur rijden we richting de Krim waar we om half drie aankomen. We hebben deze trip veel gezien, maar zijn helaas door het slechte weer eerder naar huis gegaan dan we oorspronkelijk van plan waren.