• images/slider/11LOGO01GeelLogo.fw.png

Familietrip

Plaats: Diverse

Datum: 30/07 t/m 07/08

Dit jaar hadden we geen familievakantie. Onze kleinkinderen verschillen teveel in leeftijd om dezelfde dingen nog leuk te vinden.
Gelukkig vielen de vakanties van onze kinderen zodanig dat we bij beide een paar dagen op bezoek konden.
ruurlo03We begonnen op maandag in Ruurlo waar Peter en Fraukje met hun kinderen een mooi plaatsje hadden gevonden op camping Tamaring.
Deze camping is erg geschikt voor kinderen tot ongeveer acht jaar. De hele inrichting van de camping is kindvriendelijk zodat er veel gezinnen met kleine kinderen op vakantie zijn.
De camping ligt in de bossen op loopafstand van Ruurlo.
Onze schoondochter is ook dol op geocaching, zodat we hadden afgesproken in de omgeving van Ruurlo caches op te zoeken. Nu is dat in de omgeving van Ruurlo geen straf want bijna overal zijn mooie fietspaden zodat je bijna nooit langs de grote weg fietst.
ruurlo01Tijdens ons verblijf in Ruurlo hebben we iedere dag gefietst, maar wel met diverse onderbrekingen omdat onze kleinkinderen ook meegingen.

Donderdag vertrokken we uit Ruurlo om richting Ardennen te gaan waar we Konrad en Rebecca en hun kinderen zouden treffen.

We moesten twee dagen overbruggen en hadden besloten deze dagen in midden Limburg door te brengen.

In Ittervoort vonden we een mooie particuliere camperplaats. Deze camperplaats die net buiten Ittervoort ligt is een groot omheind grasveld met plaats voor 15 campers. De ontvangst was super vriendelijk. De camperplaats is voorzien van toilet, douche, ruimte om af te wassen en een stortplaats voor het chemisch toilet. Er zijn voldoende stroomaansluitingen.

Ittervoort01 Ittervoort02

Ittervoort ligt op 5 km van Thorn, zodat we de volgende dag dit beroemde witte stadje hebben bezocht. Thorn is echt een bezoek waard, niet alleen om zijn witte huizen maar meer om zijn abdij. De macht die Thorn in de late middeleeuwen had kwam overeen met een zelfstandige staat, iets wat in deze tijd onvoorstelbaar is.Vanuit Thorn zijn we naar Maaseik gereden, een mooi knus stadje aan de Maas.

Via het Belgische land zijn we daarna teruggereden naar onze camper.

Ardennen01Zaterdag zijn we verder gereden naar camping de la Semois in Ste.-Cécile waar we Konrad, Rebecca en hun kinderen zouden ontmoeten.
Via Maastricht en Luik reden we zonder problemen naar Ste.-Cécile waar we rond de middag arriveerden. De camping ligt aan de rivier de Semois in het zuiden van de Ardennen waardoor het er al minder woest is. De camping, die eigendom is van oude kennissen van ons, ligt op een heuvel en is vooral een doe-camping. Doordat het in een stukje Ardennen ligt wat gecultiveerd is, zijn er in de omgeving van de camping weinig mogelijkheden om te wandelen of te fietsen..Hierdoor is het een ideale camping voor gezinnen met kinderen. Het riviertje wat over de camping stroomt is als een kindermagneet en de oorzaak van veel natte kleren.
De eerste dag van ons bezoek hebben we een kanotocht gemaakt over de Semois. We werden ongeveer 10 km stroomopwaarts gebracht. Door de vele slingers die de rivier maakt waren we ongeveer drie uur onderweg naar de camping. De Semois is een rivier met kleine stroomversnellingen die gemakkelijk met een kano te bevaren.

Ardennen04De volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan de abdij Notre Dame d'Orval. Aan de abdij van Orval is de legende verbonden van gravin Mathilde van Toscane. Zij had haar trouwring verloren in een rivier en bad tot God om hem terug te bezorgen. Als bij wonder kwam een forel boven water met in zijn bek de kostbare ring. Mathilde riep toen uit: "Dit is waarlijk een gouden dal!" (Latijn aurea vallis, vandaar Orval) en uit dankbaarheid besloot ze op deze gezegende plaats een klooster te stichten. De bron heet tegenwoordig de Mathildebron.
Het complex is maar gedeeltelijk toegankelijk voor publiek, maar dit is nog een indrukwekkend geheel.
Dinsdag vertrokken we rond tien uur. Zonder problemen waren we om vijf uur bij de Lichtmis waar we heerlijk pannenkoek hebben gegeten alvorens naar huis te gaan.