• images/slider/11LOGO01GeelLogo.fw.png

Gorichem

Plaats: Camperplaats WSV De Merwede
Datum: 26/09/2011 t/m 29/09/2011

gorinchem01Eindelijk weer eens mooie weersvooruitzichten, dus ideaal om met de camper op stap te gaan. Omdat het water altijd nog trekt besloten we richting grote rivieren te gaan. Op campercontact zagen we dat WSV De Merwede in Gorinchem ook een camperplaats had. Het leek ons leuk daar eens te gaan kijken, temeer omdat dit onze eerste overnachtingsplaats was toen we ons schip hadden gekocht en we het uit Zeeland naar Friesland brachten.
Om elf uur vertrokken we met stralende zonneschijn richting Gorinchem waar we om drie uur aan de koffie zaten.
De camperplaats ligt op een landtong tussen de Merwede en de haven van Gorinchem een ideaal plekje waar altijd wel wat te zien is. Er zijn acht duidelijk afgebakende plaatsen op een verharde ondergrond met acht stroomaansluitingen. De jachthaven heeft alle sanitaire voorzieningen waar je als camperaar ook gebruik van kunt maken. Een overnachting kost € 7,50 per nacht, stroom kost € 2,00 per nacht.
's Middags hebben we eerst Gorinchem eens verkend en heerlijk aan de rivier gezeten bootjes kijken.
gorinchem02Het is te merken dat het al eind september is, want als de zon onder is daalt de temperatuur snel zodat we 's avonds lekker in de camper kruipen met een goed boek.
Dinsdagmorgen zien we dat de weersvoorspellers gelijk krijgen: stralende zonneschijn en een wolkenloze hemel. We besluiten dan ook al gauw dat we vandaag een cache gaan lopen die ons door heel Gorinchem zal brengen.
Na drie uur door Gorinchem te hebben gelopen waarbij we heel veel van de historie hebben geleerd komen we op het eindpunt van de cache. Omdat het nog redelijk vroeg is doen we nog een eenvoudige cache die ons naar de sluis in Gorinchem brengt.
's Avonds is het nog zo lekker buiten dat we nog een tijd bij de rivier gaan zitten.
gorinchem03De woensdag is een herhaling van dinsdag: stralende zonneschijn, zodat we besluiten nog een cache te doen. Hiervoor moeten we naar Slot Loevestijn. Met de veerpont steken we de rivier over.
Slot Loevestijn, vooral beroemd door de ontsnapping van Hugo de Groot in een boekenkist, is nog in verrassend goede staat. Doordat het Slot in de middeleeuwen als staatsgevangenis is gebruikt en daarna is omgebouwd tot fort, is er veel te zien. We hebben dan ook drie uur nodig om alles te bekijken. Terug in Gorinchem brengen we ook deze cache tot een goed einde.
De avond brengen we door aan de rivier, waar het altijd druk is met schepen.
Donderdag ontbijten we op ons gemak. Om elf uur vertrekken we richting De Krim. Omdat we midden op de dag reizen hebben we geen last van files zodat we om half twee weer thuis waren.