• images/slider/11LOGO01GeelLogo.fw.png

Lauwersoog

Plaats: Jachthaven Noordergat in Lauwersoog
Datum: 19/05/2010 - 22/05/2010

lauwersoog01Al tijden waren we van plan Lauwersoog eens te bezoeken omdat Johans broer Frits en zijn vrouw Mieke daar met hun schip liggen. De week voor Pinksteren kwam goed uit dus gingen we op zoek naar een camping of camperplaats in de directe omgeving. De enigste camping op Lauwersoog viel af omdat we niet van plan waren € 31,00 per nacht te betalen. Gelukkig hoorden we van de familie dat overnachten in de jachthaven geen probleem was.
Woensdagmorgen reden we via een toeristische route naar Lauwersoog waar we rond de middag aankwamen bij jachthaven Noordergat. Frits stond ons al op te wachten zodat we zonder problemen de slagboom konden passeren.
Jachthaven Noordergat staat nog niet geregistreerd als camperplaats, maar staat er niet afwijzend tegenover. Op de plaats waar 's winters de schepen op de wal staan is tijdens het vaarseizoen voldoende ruimte. Dit is een grote betonplaat met langs de rand voldoende stroomaansluitingen. Een modern toiletgebouw staat centraal voor de grote betonplaat. Een overnachting kost € 15,00 per nacht excl. toeristenbelasting. Stroom € 2,00. De toegang is afgesloten met een slagboom die door de havenmeester te openen is.
lauwersoog04De middag na onze aankomst hebben we gebruikt om de omgeving te verkennen, wat meer een rondleiding was omdat onze familie Lauwersoog op het water en op het land door en door kent. Tijdens deze wandeling kwam het idee om de volgende dag Schiermonnikoog te bezoeken.
De volgende dag begon stralend en na vijf minuten fietsen stapten we om half tien op de veerboot naar Schiermonnikoog.
Op Schiermonnikoog zijn we aan de oostkant begonnen, waar een groot vogelbroedgebied ligt. Dankzij onze deskundige gidsen kwamen veel over dit gebied te weten. Vervolgens zijn we door de duinen gereden waarbij we even gestopt zijn om het strand op te lopen en een kop koffie te drinken. lauwersoog03Op het strand zijn de gevolgen van de afsluiting van de Lauwerzee duidelijk te zien. Het strand wordt breder en er vormt zich een nieuwe duinenrij.
Via de vuurtoren zijn we naar het dorp gereden. Vanuit het dorp zijn we rondgereden over de westkant van het eiland, wat ook een groot natuurgebied is. Daar we toch moesten wachten op de veerboot terug hebben we in het dorp eerst lekker gegeten voordat we naar de veerbootsteiger gingen. Om half zeven vertrok de veerboot van Schiermonnikoog zodat we om half acht weer bij de camper terug waren, vermoeid en redelijk verbrand omdat het de hele dag stralend weer was.
Voor vrijdag hadden we afgesproken om van Lauwersoog via het Lauwersmeer naar Zoutkamp te varen. Na een kop koffie vertrokken we om half elf richting Zoutkamp. Dankzij de NW wind konden we het hele stuk zeilen wat weer eens leuk was. Rond half één waren we in Zoutkamp. In jachthaven Hunzegat was plaats genoeg om het schip af te meren, zodat we om één uur door lauwersoog02Zoutkamp liepen, waar alles al in het teken van de Pinsterfeesten stond. Zoals ieder jaar staat het hele weekend in het teken van de visserij en feest. De hele Zoutkamper vloot ligt weer in de haven, en chanty koren zingen hun liederen in de binnenhaven.
Rond half drie zijn we weer vertrokken richting Lauwersoog. Net als donderdag hadden we deze dag ook weer de hele dag stralend weer.
's Avonds hebben we met zijn allen heerlijk gegeten in het visrestaurant op Lauwersoog.
De zaterdag begon ondanks alle mooie voorspellingen met een grauw wolkendek en een koude wind.
Na een rustig ontbijt hebben we van de familie afscheid genomen en vertrokken we om half één richting De Krim. Onderweg werd de bewolking steeds minder en toen we Assen voorbij waren reden we onder een strak blauwe hemel.
Het Lauwersmeergebied heeft qua natuur en recreatie heel veel te bieden, maar ligt voor veel Nederlanders nog in een uithoek waardoor het gebied nog niet echt overstroomt wordt door toeristen. Jachthaven Noordergat is een heel mooie uitvalsbasis omdat het midden in het natuurgebied ligt en voor een dagje Schiermonnikoog helemaal ideaal omdat het naar de veerboot maar tien minuten lopen is.