• images/slider/11LOGO01GeelLogo.fw.png
  • images/slider/13LOGO01NaamLogo.fw.png
  • images/slider/14LOGO01Naam.fw.png

Rondje Frankrijk

Plaats: Diverse campings en camperplaatsen in Duitsland en Frankrijk.
Datum: 08/06/2010 - 30/06/2010

Dit jaar waren twee dingen die vaststonden: de vertrekdatum 08/06, een dag na de verjaardag van Madee, en de richting nl. Frankrijk. We moesten wel zo vroeg omdat we in augustus en september onze keuken gaan renoveren en we in juli een week samen met de kinderen en kleinkinderen gaan camperen.
Dinsdag 08/06 moesten we eerst nog naar een verjaardag zodat we pas om elf uur vertrokken. Ons eerste doel was Kevelaar. Rond drie uur kwamen we aan camperplaats Sporthotel Schravelse. De camperplaats ligt achter een hotel en bestaat uit een groot grasveld met gemarkeerde plaatsen voor ongeveer 80 campers. Er zijn voldoende stroomaansluitingen en en volledig ingerichte saniplaats. Eeen overnachting kost € 7,00 incl. stroom.
's Middags zijn we "Ter Bedevaart" naar Kevelaar gelopen. Het is altijd mooi om in het centrum even rond te dwalen en te kijken hoe het bedevaartsoord nog altijd duizenden mensen trekt.
ahrtal01Woensdag 09/06 vertrokken we rond half elf richting Ahrweiler. Miep stond voor deze ene keer op "snelwegen toegestaan" om het Ruhr gebied een beetje vlot te passeren. Afgezien van een paar zware regenbuien lukte dit ook vlot. We hadden eens wat anders gezocht als de Moezel en vonden in de rivier de Ahr een mooi alternatief. Rond één uur waren we in Ahrweiler waar we een plekje vonden op camping Am Ahrtor. De camping ligt langs de Ahr op 500 m van het centrum. Over de hele camping zijn voldoende stroomaansluitingen. Het toiletgebouw is nieuw en voorzien van alle gemakken. Een overnachting kost € 10,00 incl stroom.
's Middags hebben we Ahrweiler verkend, een mooi stadje waar nog veel uit de middeleeuwen te herkennen is. De temperatuur is een lekkere 25 graden, maar af en toe valt er een drup regen.
Donderdag 10/06 hebben we eerst lekkere broodjes gehaald. Na de koffie hebben we een wandelroute rond Ahrweiler gelopen, een route van 8 km die een groot deel tussen de wijngaarden loopt. Aan het eind van dag hebben we nog even door Ahrweiler gedwaald. Het weer viel ondanks een paar buitjes best mee, we hebben tot negen uur buiten gezeten.
palzem01Vrijdag 11/06 was het ondanks de regen gedurende de nacht 's morgens helemaal niet koud. Rond half elf vertrokken we richting Palzem. Omdat Miep geen snelwegen mocht nemen hadden we een verrassend mooie route door de Eifel. Omdat de meeste toeristen denken dat de Moezel bij Trier eindigt is het zuidelijk deel van het Moezeldal erg rustig. Na even zoeken vonden we een mooie camperplaats bij Weingut Pauly. Er is plaats voor vier campers en behalve stroom zijn er geen voorzieningen. De plaats is fantastisch. Op 30 m hoogte boven de Moezel met uitzicht op Luxemburg aan de overkant. 's Middags zijn we nog even naar Remig gefietst om inkopen te doen. Remig ligt in Luxemburg en dat is ook wel te merken aan de prijzen.
Zaterdag 12/06was het weer zo mooi dat we besloten een rondje te fietsen. Eerst langs de Moezel naar Grevenmacher waar we Moezel oversteken naar Luxemburg. Langs de Moezel rijden we naar Remig waar we weer oversteken naar Duitsland. Onder weg werd de bewolking dikker en een uur na onze terugkomst begon het te regenen en daalde de temperatuur naar 15 graden.
Zondag 13/06 was het weer helemaal opgeknapt. Rond half elf vertrokken we richting Verdun. We hadden uit de POI's in Miep een camping municipal zo dicht mogelijk bij Verdun gekozen. We kwamen uiteindelijk op camping municipal Sous-le-Moulin in Charny-sur-Meuse terecht, een camping aan de Maas met een hoop ruimte. De sanitaire voorzieningen zijn gedateerd en typisch Frans maar wel schoon. Voor campers zijn er voldoende voorzieningen. Een overnachting kost
€ 9,45 incl. alle voorzieningen.
verdun01Maandag 14/06 zijn we eerst even naar de plaatselijke bakker gelopen. Na onszelf te hebben verwend zaten we om half twaalf op de fiets richting "battlefields"van Verdun. Na een fietstocht van 6 km horizontaal een 400 m verticaal kwamen als eerste bij "La Tranchee des Baionettes", een gedenkteken voor alle gesneuvelde soldaten. Vervolgens hebben we de grote gedenkplaats van Douamont bezocht waar 15.000 soldaten begraven liggen. Hiena zijn we fort Douamont gereden, het grootste fort van de vesting Verdun. Grote delen van het fort zijn nog intact en te bezichtigen. Hierna hebben we Fleury nog bezocht, een dorp dat de pech had in de frontlinie te liggen. Op de terugweg werd het weer slechter en begon het te regenen.
Dinsdag 15/06 fietsen we na het ontbijt en een bezoek aan de bakker naar Verdun. Verdun is een gezellige plaats aan de Maas. Na een bezoek aan de kathedraal die in de eerste wereldoorlog zwaar beschadigd is maar volledig is gerestaureerd gaan we naar de citadel. Dit ondergrondse complex maakte onderdeel uit van de Franse verdedigingslinie en was het hoofdkwartier tijdens de slag om Verdun.
Woensdag 16/06. Om half elf hadden we de camper en onszelf verzorgd, de bakker bezocht en afgerekend zodat we konden vertrekken naar Chaumont. Onze Miep leidde ons voornamelijk over D-wegen, zodat je niet erg opschiet maar wel een hoop ziet.
Rond half drie kwamen we aan op camping municipal Chaumont. De camping ligt net buiten het centrum van Chaumont. De sanitaire voorzieningen vallen tegen en voor campers zijn er geen voorzieningen, ook geen mogelijkheid om het chemisch toilet te legen. Voor een nacht betalen we € 14,00.
montbard01's Middags zijn we Chaumont nog even ingelopen, De afstand van 1 km is geen probleem maar van de camping ga je eerst 40 m naar beneden en vervolgens 80 m omhoog naar het stadscentrum.
We beginnen ook iets te merken van het slechte weer want het regent de hele avond
Donderdag 17/06 was het gelukkig weer droog. Rond half elf vertroken we richting Montbard. We kwamen op camping municipal Montbard net aan voor de middagpauze zodat we nog naar binnen mochten. De camping bestaat uit afgescheiden plaatsen allemaal voorzien van stroom, water en afvoer. Het sanitair is compleet en schoon. Een overnachting kost € 20,60.
Montbard heeft een mooi oud centrum rond een oud kasteel op een heuvel. We zijn helemaal rond dit centrum gelopen en langs het canal du Bougogne weer terug. 's Avonds viel er regelmatig regen en daalde de temperatuur.
Vrijdag 18/06 was het 's morgens wel droog maar niet erg warm. Rond elf elf vertrokken we om eerst een bezoek te brengen aan de Abdij van Fontenay. De abdij die gesticht is in 1197 en sinds 1820 in particuliere handen is, is nog in verrassend goede staat.
Via allerlei slingerweggetjes door verrassend mooie landschappen kwamen we in Epinac. De camping du Pont Vert ligt aan een riviertje en heeft afgebakende plaatsen. Het sanitair is goed en voor de camping is een camperverzorgingsplaats. Een overnachting kost € 15,05 incl alles.
Vlgs. de eigenaresse konden we overal staan, maar bij het oprijden van het gras was te merken dat het rijden zwaar ging zodat we dus ook muurvast zaten. Met behulp van de Jeep van de eigenaresse was dit probleem na een half uurtje opgelost en zijn we op een verhard stuk gaan staan. Later hoorden we dat het er 24 uur onafgebroken gehoost had.
Het dorp Epinac is niks bijzonders.
epinac01Zaterdag 19/06. Het eerste wat ons 's morgens opviel was het getik van de regen. Tijdens het ontbijt kijken we in een grauwe wereld. Hierdoor besluiten we niet te fietsen naar het Chateau de Sully maar te gaan lopen omdat het maar 6 km is. Eenmaal op het Chateau moeten we een half uur wachten op de volgende rondleiding zodat we tijd genoeg hebben om een nieuwe kippeknuffel voor onze kleindochter Madee te kopen. Maar helaas geen kip te vinden. Bij gebrek aan andere toeristen krijgen we een privé rondleiding door het kasteel.
Op onze wandeling terug is het gelukkig droog maar waait er een koude wind. De temperatuur is niet boven de 16 graden geweest.
Zondag 20/06 is het koud en grauw maar tenminste droog. Om half elf vertrekken we richting Bourges. De camping municipal ziet er erg goed uit, in het midden allemaal verharde plaatsen en rondom plaatsen met grasondergrond. Er zijn twee goede toiletgebouwen en een ruime camper verzorgingsplaats. Een overnachting kost € 17,50 incl. alles.
bourges01Uiteraard hebben we  's middags de stad even verkend, waarbij de grote kathedraal direct opviel. Onderweg hebben we de camperplaats in Bourges nog even bekeken: een paar plaatsen op een parking met een sanizuil en stroomaansluitingen. Normaal kan dit best een leuke optie zijn, maar omdat op een aangrenzend veld een grote kermis was waren we blij dat we voor de camping hadden gekozen.
Maandag 21/06 stonden we op met een lekker zonnetje. Het grootste deel van de dag hebben we besteed om de binnenstad van Bourges te bewonderen die gedomineerd wordt door de grote kathedraal. Het weer was weer wat beter, zodat het lekker buitenweer was.
Dinsdag 22/06 waren we dankzij het zonnetje op tijd wakker zodat we half elf konden vertrekken richting Loches. Via allerlei D-weggetjes kwamen we om één uur aan in Loches, waar we drie kwartier moeten wachten. We vinden een mooi plekje op de goed uitgeruste camping La Citadelle. De toiletgebouwen zijn van goede kwaliteit en voor campers is er een complete verzorgingsplaats. De camping ligt op loopafstand van het centrum. een overnachting kost € 21,80.
Na een bezoek aan de boulanger zijn we lekker bij de camper in de zon gaan zitten. Het weer is eindelijk wat we van Frankrijk verwachten, 27 graden en stralende zonneschijn.
loches01Dinsdag 23/06. Opstaan met een stralende zonneschijn is toch wel lekker. Alvorens op stap te gaan halen we eerst bij de plaatselijke bakker een paar lekkernijen. Loches is een fantastische stad om rond te dwalen, de hele middeleeuwse structuur is nog duidelijk te zien. Als eerste bezoeken we de restanten van het kasteel. In het kasteel is nog duidelijk te zien hoe er in de middeleeuwen geleefd werd, incl. kerkers en martelruimtes. Hierna bezoeken we de kerk en daarna het koningsverblijf welke wel aangeeft hoe belangrijk de vesting Loches in de middeleeuwen was.
Woensdag 24/06 vervolgen we onze trip richting Fresnay-sur Sarthe. Omdat we geen snelwegen nemen moeten we door het centrum van Tours. Op zich geen probleem, ware het niet dat er in het centrum een grote demonstratie wordt gehouden waardoor een groot deel is afgesloten. fresnay01Ondanks deze vertraging komen we om twee uur aan op camping municipal "du Sans Souci". De camping ligt aan de Sarthe en bestaat uit allemaal afgescheiden plaatsen. Het sanitair is goed en voor campers zijn er voldoende verzorgingsmogelijkheden. Een overnachting kost € 12,36 per nacht incl. alles.
's Middags dwalen we even door het centrum waar boven op een rots nog de oude restanten van een kasteel zijn te vinden.
Donderdag 25/06. Het is 's morgens al zo warm dat we buiten kunnen ontbijten. Hierna lopen we het centrum in om inkopen te doen en besluiten we er een luie dag van te maken en heerlijk bij de camper van het warme weer te genieten.
Vrijdag 26/06. Door het weer zijn we redelijk vroeg wakker zodat we om tien uur al vertrekken richting kust. Om half één komen we aan in Houlgate op camping municipal "Les Chevaliers". Van het rustige binnenland zijn we plotseling terecht gekomen in het toeristische kust gebied. De camping heeft voor campers een apart grasveld, het sanitair is simpel Frans. Een overnachting kost € 12,60.
houlgate01's Middags lopen we naar het strand, een wandelingtje van 30 min. De kust is typisch Frans: de bebouwing loopt door tot de kust, er is een boulevard en dan zit je op het strand. We lopen nog even door naar de camperplaats bij de jachthaven van Dives-sur-Mer. Het is een mix-parking aan één zijde begrensd door de haven en  andere zijde door een bouwput.
Zaterdag 27/06. We besluiten de kust te verlaten en vertrekken naar Blangy-sur-Bresne. Rond één uur komen aan op camping municipal "Les Etangs". Het is een ruime camping naast een paar meertjes en voorzien van goed sanitair. Een overnachting kost er € 11,55 incl alles.
's Middags verkennen we Blangy-sur-Bresne even. Het dorpje heeft behalve een grote Super-U weinig te bieden zodat we lekker bij de camper blijven.
blangy01Zondag 28/06 Omdat het heerlijk weer is, 30 graden onder de luifel, besluiten we afgezien van een wandeling ronde de meren bij de camping, lekker bij te camper te luieren.
Maandag 29/06 worden we wakker met een lekker zonnetje zodat we buiten kunnen ontbijten. Om tien uur vertrekken we via de plaatselijk Super-U richting Ieper. We willen graag in Ieper staan om de dagelijkse ceremonie bij het monument voor de slachtoffers van de 1e wereldoorlog eens bij te wonen. Helaas blijkt bij aankomst in Ieper dat de camping i.v.m. renovatie werkzaamheden nog tot 1 juli gesloten is. We rijden door naar Diksmuide. Om twee uur komen we aan op camping De Ijzerhoeve een kilometer buiten Diksmuide. Bij aankomst is er niemand aanwezig en van een Engelsman horen we dat de eigenaar in Zuid-Afrika is en zijn vrouw om vier uur aanwezig is. We vinden een plaatsje op een hobbelig grasveld en besluiten eerst maar eens Diksmuide te bekijken. Het centrum van Diksmuide is in de eerste wereldoorlog volledig in puin geschoten maar volledig gerestaureerd. Vooral de grote kathedraal ziet er weer perfect uit.
diksmuide01Terug op camping blijkt de eigenaresse ook aanwezig. Een overnachting kost ons € 12,50. De camping ziet er verwaarloosd uit, het sanitair is niet schoon en er zijn weinig voorzieningen. Hier komen we dus niet weer.
Dinsdag 30/06 zijn we dankzij het mooie weer redelijk vroeg wakker. We besluiten om op tijd te vertrekken zodat we mooi op tijd thuis zijn.
Het was een vakantie waarin we een hoop hebben gezien. We hadden geen bepaald doel maar bekeken per dag wat we gingen doen. In Frankrijk hebben we bewust gekozen voor campings municipal omdat de meeste camperplaatsen pure overnachtingsplaatsen zijn en we het toch wel fijn vinden om ook lekker bij de camper te kunnen zitten.